بسیاری معتقدند که دخالت بیرویه
دولتی و قوانین دست و پاگیر که بعضا هم ناقص اجرا میشوند باعث خروج سرمایه
یا سرمایهگریزی از اصفهان شده است. به نظر شما چه عواملی در این امر موثر بودهاند؟
من اعتقاد دارم که بخشی از مشکلات
مدیریتی بودهاست. سختگیریهای مدیریتی باید کم شود. من نمیگویم قانونهای
مالیاتی را عوض کنند اما همان قانون به مجریان اجازه داده است تا توافق کنند
یا حتی برخی از جرایم را ببخشند.
بانکها نیز اختیاراتی دارند تا در
شرایط خاص تسهیلات بیشتری اعطا کنند یا معوقات بانکی را برای تولیدکنندگانی که در شرایط
تحریم به مشکل برخوردهاند به تعویق بیاندازند و به آنها زمان بدهند. ریسک مدیریت
در استان به علت برخی تخلفات کم شده است.
البته مدیریت شهری ما نسبت به سایر
عرصهها موفق بوده است، ولی باز هم کارهای انجام نشده بسیاری وجود دارد. مدیریت
شهری باید جاذبههای بیشتری برای سرمایهگذاری بهوجود آورد. یکی از مسایل بسیار
مهم و خلاهای استان اصفهان موضوع گردشگری ماست. علیرغم تلاشهایی که در این حوزه
شدهاست باز هم کمبودهای فراوانی داریم. ببینید استان اصفهان هم از لحاظ گردشگری
طبیعی، هم میراث فرهنگی و هم صنایع دستی جاذبه گردشگری را دارد و این یعنی اینکه
ما همه جاذبههای گردشگری را داریم.
به نقش تسهیلات بانکی در افزایش امنیت
سرمایهگذاری در استان اشاره کردید. فکر میکنید اقدامات موثر در این راستا چیست؟
این موضوع بسیار مهم است اما متاسفانه
ما بانک استانی و موسسه مالی و اعتباری قوی نداریم. این امر باعث میشود که سرمایه
سرمایهگذاران ما، در دیگر موسسات که به استانهای دیگر وابسته هستند وارد شود و
به این شکل سرمایه از اصفهان خارج میشود. متاسفانه برخی از بانکها و موسسات
مالی و اعتباری فعال در اصفهان مثل ثامنالحجج و یا موسسه عسگریه، متعلق به استان خراسان
هستند، اما سرمایههای ما را در اصفهان جذب و به استان خود میبرند و ما هنوز هم
یک موسسه با پشتوانه استانی نداریم. منابع مالی اصفهان باید در خود استان به کار
گرفته شود تا امنیت سرمایهگذاری هم بیشتر شود.
حالا که به مصادیق سرمایهگریزی اشاره
کردید فکر نمیکنید که یکی از دلایل این هجرت سرمایه عدم حمایت مادی و معنوی توسط
مدیریت درون استانی باشد؟
سرمایهگذاری سرمایهگذاران اصفهانی
در استانهای دیگر از مصادیق اصلی سرمایهگریزی استان است. این هجرت سرمایهگذاران
اصفهانی در استانهای دیگر هم به دلیل مشکل کمبود آب و هم به دلیل مشکلات مربوط به
کمبود زمین است. یکی دیگر از دلایل این هجرت هم میتواند
عدم حمایتهای داخلی در استان باشد. برخی از سرمایهگذاران نیز سرمایه خود را به
مناطق محروم میبرند تا از این طریق از برخی معافیتها، مثل معافیتهای مالیاتی
بهرهمند شوند. البته برخی از دلایل آنها مثل کمبود
آب موجه است، اما هجرت سرمایهگذاران به خاطر سختگیریها و دیوانسالاری اداری
غیر موجه است. در این میان برخی از سرمایهگذاران به کشورهای دیگر میروند که این
امر فقط برای اصفهان نیست. این موضوع در سطح کشور مطرح است و در حالی اتفاق میافتد
که ما تلاش میکنیم سرمایهگذاران خارجی را به ایران دعوت کنیم اما متاسفانه سرمایهگذاران
داخلی هم ترجیح میدهند در خارج از کشور سرمایهگذاری کنند.
یکی از مشکلات جدی استان ما حمل و نقل
در بخشها و حوزههای مختلف آن است که سبب اخلال در سرمایهگذاری شده است. تاثیر
این موضوع را تا چه اندازهای میدانید؟
ما در حمل و نقل مشکلات عدیده در همه
بخشهای زمینی، هوایی، ریلی و جادهای داریم. فرودگاه اصفهان که یک فرودگاه بینالمللی
است و بهصورت مستمر رفت و آمدهای سرمایهگذاران خارجی در آن باید صورت بگیرد،
نواقص بسیاری در حوزه بار و بارگیری، ترمینال خارجی و تجهیزات گمرکی دارد. حتی ما یک
خط هوایی مخصوص اصفهان نداریم. این بزرگترین نقیصه استان ماست. خیلی از استانها
در هر زمان از شهر خود پرواز داخلی و خارجی دارند که متاسفانه اصفهان این را هم
ندارد. در حمل و نقل ریلی هرچه زودتر باید قطار سریعالسیر راهاندازی شود. از
طرفی شهرکهای حمل و نقل در استان و حتی کشور راهاندازی نشده و یا تکمیل نیستند.
در حوزه حمل و نقل جادهای با توجه به مرکزیت استان اصفهان و شاهراه بودن آن،
بایستی به نقطه مطلوبی برسیم، اما برخی از آزادراههای اصفهان مثل کمربندی رینگ
چهارم هنوز هم مشکلاتی دارد که باید حل شود.
بخش خصوصی برای ایجاد فضای مناسب
سرمایهگذاری و ترغیب سرمایهگذاران برای جلوگیری از سرمایهگریزی به استانهای دیگر
و خارج از کشور چه نقشی دارد؟
اتاق بازرگانی، اتاق تعاون و اتاق
اصناف از بخشهای خصوصی ما هستند که برای سرمایهگذاری در استان میتوانند نقش
موثری را ایفا کنند. رفت و آمدهای بینالمللی و جذب سرمایهگذاران خارجی به عهده
اتاقهاست. اتاقها بسیار راحتتر از دولتها میتوانند ارتباط برقرار کنند. به
لحاظ اینکه هیچگونه محدودیت سیاسی ندارند. حتی در بحث تحریمها اتاقها میتوانند
تحریمشکنی انجام دهند.
برای رفع مشکلات صنایع در سطح استان و
تبدیل استان به فضایی سرمایهپذیر در این بخش چه اقداماتی باید صورت گیرد؟
یک بخش اقداماتی است که بایستی در سطح
ملی صورت گیرد. به عنوان مثال لایحهای که دولت تحت عنوان رفع موانع تولید به مجلس
داده است، اجرایی شود.
البته این لایحه در کمیسیون تولید ملی
مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است. موانع تولید و سرمایهگذاری باید برداشته
شود. بخشی از موانع، موانع قانونی هستند که برای رفع آنها طرحها و قانونهایی مثل
قانون بهبود کسب و کار، قانون حداکثر توان تولید داخل و قانون برنامه پنجم توسعه
مصوب شده است و باید اجرایی شود.
در پایان تقاضای ما از فعالان اقتصادی
و کسانی که در حوزه کسب و کار فعالیت میکنند ارایه پیشنهادهای راهگشاست. موانع چه
از نوع موانع قانونی باشند چه موانع در روشهای اجرا باشند، به اطلاع ما برسانند
تا بتوانیم آن را برطرف کنیم.