آیا رونق به ساختمان سازی اصفهان بازگشته است؟؛
تابناک: بررسي‌هاي صورت‌گرفته توسط اين مركز نشان مي‌دهد ديگر تهران پرچم‌دار ساخت‌وساز در كشور نيست و در حال حاضر استان اصفهان مجوزهاي به مراتب بيشتري از استان پايتخت كشور اخذ كرده است.
کد خبر: ۱۱۳۰۴۶
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۶ 17 October 2015
به گزارش تابناک اصفهان، استان اصفهان در زمینه ساخت و ساز به ویژه در حوزه مسکن همواره یکی از استان های در صدر در کشور بوده است و شاید دلیل آن را هم بتوان فراوانی شرکت های ساخت و ساز در این استان دانست که به ویژه در دهه 70 و هشتاد رشد قابل توجهی پیدا کردند.

این شرکت ها اغلب در شرایط اقتصادی آن سال ها جزو شرکت های سودده در اصفهان به شمار می رفتند و همین عامل سبب شد تا برخی فعالان اقتصادی دیگر بازار هم به جمع سازندگان انبوه مسکن در اصفهان بپیوندند و آمار ساخت و ساز و صدور پروانه ساختمانی در این استان بالا رود.

اما این روند طی چهار سال اخیر رو به افول شدید گذاشته است و اصفهان که زمانی، بیشتر گردش اقتصادی استان را از محل ساخت و ساز تامین می کرد، به رکودی سنگین در این عرصه دچار شد.

همین رکود سبب شد تا بسیاری از مشاغل مرتبط با سختمان سازی در این استان نیز دچار ضربه های سنگین اقتصادی شوند و برخی مانند سنگبری های اصفهان تا مرز ورشکستی و تعطیلی نیز پیش بروند.

از سوی دیگر روز به روز به تعداد ساختمان های ساخته شده اما بدون متقاضی در استان هم اضافه شد چراکه از یک سو توان خرید مردم کاهش یافته بود و از طرف دیگر ساختمان های ساخته شده در حوزه مسکن مهر هم به تعداد ساختمان های بدون سکنه و متقاضی اصفهان اضافه شده بود!.

البته رکود ساخت و ساز نه تنها بخش های خصوصی اقتصاد استان را درگیر خود کرده بود بلکه بسیاری از نهادها از جمله شهرداری ها نیز به شدت متاثر از این رکود شدند و درآمدهای شهرداری از محل صدور پروانه ساخت به شدت افول کرد.

حال بعد از گذشت حدود چهار سال از یخ زدن بازار مسکن در اصفهان، آمارهای مرکز آمار از صدور پروانه ساختمانی در شهرهای مختلف کشور نشان می دهد که اصفهان در میزان دریافت پروانه ساختمانی از تهران هم پیشی گرفته است.

در جديدترين آمار منتشر شده از سوي مركز آمار ٣٥ هزار و ٦٩٥ پروانه ساختماني در كل كشور صادر شده است كه اين رقم هر چند نسبت به فصل مشابه سال قبل افزايشي ٣/٤ درصدي را نشان مي‌دهد اما در مقايسه با فصل گذشته كاهشي ٨/٢٥ درصدي را شاهد است.

بررسي‌هاي صورت‌گرفته توسط اين مركز نشان مي‌دهد ديگر تهران پرچم‌دار ساخت‌وساز در كشور نيست و در حال حاضر استان اصفهان مجوزهاي به مراتب بيشتري از استان پايتخت كشور اخذ كرده است.

ساختمان‌سازان استان اصفهان در سال جاري چهار هزار و ٨٨٣ مجوز ساخت دريافت كردند كه بيشترين آمار را در قياس با كل استان‌هاي كشور محسوب مي‌شود.

بعد از اصفهان، استان تهران سه هزار و ٧٢٤ مجوز ساخت دريافت كرد، تا علاوه بر اينكه جايگاه بيشترين مجوز ساخت‌وساز را به اصفهاني‌ها بدهد، بلكه خود نيز در قياس با گذشته افت چشمگيري را تجربه كند. بعد از اين دو استان، استان‌هاي فارس و خوزستان به‌ترتيب با سه هزار و ٩٦ و دو هزار و ٦٣٨ مجوز، بيشترين مجوزها را به‌نام خود ثبت كردند.

در طرف مقابل هم استان البرز در بهار ٩٤ تنها ٢٢٠ مجوز ساخت‌وساز دريافت كرد تا كمترين تعداد مجوز در كشور را به نام خود ثبت كند و نشان دهد كه يكي از راكدترين بازارهاي مسكن را داراست. بررسي‌ها نشان مي‌دهد استان‌هاي سمنان و قزوين به ترتيب تنها ٣٤٣ و ٣٥٧ پروانه ساخت ساختماني اخذ كردند، تا مشخص شود ركود مسكن در مركز كشور خودنمايي بيشتري دارد.

البته این آمار نمی تواند نشان دهنده رونق ساخت و ساز در بازار مسکن استان باشد چراکه آمار صدور پروانه ساختمانی در اصفهان تنها از تهران پیشی گرفته است و این بدین معنا نیست که اصفهان در مقایسه با عملکرد گذشته خود در این حوزه به پیشرفت قابل قبولی رسیده باشد!.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار