کد خبر: ۱۱۲۰
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۳ 26 January 2015
با گسترش روزافزون دسترسی به اینترنت و حضور افراد به عنوان کاربردر شبکه‌های اجتماعی، فضایی بسیار گسترده برای برقراری ارتباط بین افراد فراهم شده است، امکانی که در کنار تمامی مزایای آن که شامل کاهش هزینه‌های ارتباطی و تسهیل در اطلاع رسانی‌ها و ... می‌باشد، مشکلاتی را نیز فراهم کرده است.
با توجه به افزایش دسترسی و آشنایی با اینترنت و دسترسی به شبکه‌های اجتماعی، هر روز شاهد ورود افراد بیشتری به این شبکه‌ها هستیم، افرادی که می‌توان گفت ضمن کنجکاوی، آشنایی اندکی از مسائل اجتماعی داشته و با هدف وقت‌گذرانی و ارتباط با دیگران یا دوست‌یابی وارد این فضاهای گسترده شده و طبیعتاً با گروهی از همسالان خود ارتباط برقرار می‌کنند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه البرز، نفوذ بیشتر شبکه‌های اجتماعی در جامعه و درگیر شدن افراد مختلف با تکنولوژی‌های روز دنیا، نگرانی هایی را در بین خانواده‌ها و مسئولان کشور ایجاد کرده است،کم شدن ارتباطات درون خانوادگی یکی از این آسیب‌هاست؛ چرا که برخی روز و شب درگیر فضای شبکه‌های اجتماعی بخصوص شبکه‌های موبایلی هستند و از محیط اطراف خود غافل می‌شوند؛ این مسئله در برخی موارد به صورت اعتیاد به  موارد مذکور بوده و باعث ایجاد اختلال در عادت های معمول زندگی می‌شود.
مدیرکل امور اجتماعی استانداری البرز در این خصوص به خبرنگار ایسنا چنین گفت: استفاده نادرست و بيش از حد از فضاي مجازي موجب مي‌شود تا روابط خانوادگي دستخوش مشكل شود و تغييراتي در آن پيش بيايد و حتي گاهي منجر مي‌شود تا روابط رو به سردي برود.
حمیدرضا عسگری‌موردی افزود: بسياري از زوج‌هاي جوان كه با هم زندگي مي‌كنند به دليل وجود رشد گوشي‌هاي هوشمند و استفاده از نرم افزارهايي مانند وايبر، واتس آپ و لاين روابط آنها به سردي گراييده است.
این مقام مسئول با تاكيد بر اين نكته كه در عمل استفاده از اين امكانات به شرط فرهنگ‌سازي خوب است، ابراز کرد: وقتي بلوغ فردي نباشد وجود چنين امكاناتي باعث مي‌شود تا بين افراد يك خانواده شكاف ايجاد شده و رفتار زوجين جوان به مراتب با يكديگر سرد شود.
وی با بیان اين مطلب كه وقتي جامعه پيشرفت مي‌كند و به روز مي‌شود يك سري امكانات جديد پيش مي‌آورد كه اين امكانات جديد مي‌تواند فرصت باشد، افزود: وجود تكنولوژي به همراه فرصت، در ذات خودش تهديدهايي را به دنبال دارد كه اگر به درستي اجرا نشود، آسيب‌هايي را به دنبال خواهد داشت.
عسگری موردی برپايي يك دوره آموزشي مهارت‌هاي زندگي، مهارت‌هاي ارتباط اجتماعي در فضاي مجازي براي نوجوانان را يكي از راهكارهاي پيشگيري از آسيب‌هاي روحي و جسمي جوانان و نوجوانان دانست و گفت: بهتر است اين دوره ها از سنين 14 سالگي براي نوجوانان پيش‌بيني شود.
مدیرکل امور اجتماعی استانداری البرز در پایان گفت: بهتر است با فضای ارتباطات اجتماعی و مجازی به عنوان یک امر منکراتی برخورد نکنیم و با اعتماد به کارشناسان و مشاوران کارآزموده راهکار جامعی برای پیشگیری و کاهش از آسیب‌های این شبکه‌ها پیدا کنیم.
در ادامه رییس عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی استان البرز نیز در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: شبکه‌های اجتماعی به عنوان یکی از ابزارهای ارتباطات زندگی افراد را تحت اشعاع خود قرار داده‌اند و به دلیل مقرون به صرفه بودن و کاهش هزینه‌های ارتباطی، سبب شده‌اند تا بیشتر افراد به سمت اینگونه ارتباطات بروند و از آن استفاده کنند.
حجت الاسلام مهدی خضری افزود: استفاده افراطی از شبکه‌های اجتماعی سبب شده است ارتباط مستقیم افراد با یکدیگر به حداقل برسد، زیرا تا پیش از این ارتباط حضوری اشخاص بیشتر بود، اما اکنون این وسیله به نوعی جایگزین دید و بازدیدها شده و اشخاص ترجیح می‌دهند با استفاده از دنیای مجازی از یکدیگر احوالپرسی کنند، حتی اگر در کنار خانواده فرزندان و یا سر سفره‌های غذای خود نشسته‌اند در ابتدا به فکر پیام دادن و یا گرفتن عکس و انتشار آن در فضای مجازی هستند به جای اینکه از کنار هم بودن لذت ببرند.
این مقام مسئول در خصوص میزان استفاده کاربران از شبکه‌های اجتماعی، اظهارکرد:70 درصد از کاربران شبکه‌های اجتماعی و نرم‌افزارهای تلفن‌همراه استفاده غیر منطقی و غیر اصولی می‌کنند.
وی اضافه کرد: براساس آمارهای منتشر شده درصد بسیار بالایی از کاربران که بیشتر قشر آن را جوانان تشکیل می‌دهند در شبکه‌های اجتماعی به دنبال تجربه دنیایی غیرواقعی از روابط و احساساتی هستند که اغلب به نتایج غیرمنطقی ختم می‌شود.
رییس عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی البرز در ادامه با بیان اینکه هر تكنولوژي که به وجود مي‌آيد نقايص و معايبي دارد، گفت: استفاده درست و کاربردی از شبکه‌های اجتماعی نياز به آموزش و فرهنگ‌سازي دارد که این مهم با برنامه‌ریزی مسئولان و آگاهی بخشی رسانه‌ها ممکن می‌شود.
این مقام مسئول در پایان سخنان بر استفاده بهینه از تکنولوژی‌های ارتباطی تاکید کرد و گفت: ما باید خودمان برنامه‌ریزی مشخصی برای استفاده از فضای مجازی داشته باشیم؛ چراکه جهان پیش رو جهان انفجار اطلاعات و ارتباطات است،  باید در این مسیر به نحوی حرکت کنیم که آموزه‌های دینی در این میان ذبح و فراموش نشود که اگر فراموش شود، انسان فراموش می‌شود و در نهایت ارتباطات انسانی رو به فراموشی می‌رود و روابط غیرانسانی و سپس روابط شیطانی حاکم خواهد شد.
در ادامه امام جمعه اشتهارد طی سخنانی اظهارکرد: باید به سمت ایمن‌سازی جامعه در برابر آسیب‌ها و تهدیدهای فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی برویم و در این راستا بسیج همه امکانات و مشارکت همه دستگاهها و نهادها ضروری است.
حجت الاسلام محمدجواد واثق، با اشاره به این که کشورهای برخوردار از استقلال، همواره در معرض هجوم زورگویان نظام جهانی به شیوه‌های مختلف بوده و هستند و جامعه انقلابی ایران اسلامی نیز از این قاعده مستثنی نیست، خاطرنشان کرد: باید سازو کاری علمی، اصولی و کارآمد برای مقابله با این پدیده و بهره‌گیری موثر و مثبت از فضای سایبری و تکنولوژی‌های نو طراحی کنیم.
این مقام مسئول با تاکید بر این‌که باید از فضای مجازی به نفع مدیریت فرهنگی جامعه استفاده کنیم، گفت: دستگاههای فرهنگی، تهدیدات فضای مجازی را جدی بگیرند و آموزش‌های لازم را به صورت مستمر برای کاربران خود برگزار نمایند.
واثق در پایان از ضرورت تعامل و هم افزایی همه نهادهای فرهنگی و اجرایی در پیشگیری از آسیب‌های فضای مجازی سخن به میان آورد و ابراز کرد: سازمان‌های مردم نهاد، صدا و سیما و رسانه‌ها ظرفیت مطلوبی برای رویایی با این پدیده را در خود دارند که می‌طلبد با آسیب‌شناسی علمی، برنامه‌ای جامع برای استفاده از آنها تهیه شود.
در ادامه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز به خبرنگار ایسنا اظهارکرد: بسیاری از ابداعات و نوآوری‌ها با انگیزه  تأمین رفاه و آسایش و تحکیم ارزش‌های انسانی و در جهت نیل به کمال شکل گرفته است، اما در عین حال به دلیل برخی کج فکری‌ها و استفاده‌های نادرست از ابزارهای جدید، این اختراعات، گاه جسم و جان و اخلاق و روان انسان ها را مورد آسیب قرار داده و گاه فرهنگ و اعتقادات و رفتارهای اجتماعی وی را دگرگون می‌کند.
سید موسی حسینی‌کاشانی افزود: شبکه‌های اجتماعی از جمله این نوآوری‌ها هستند که با اینکه عمر خیلی زیادی ندارند، توانسته‌اند به خوبی در زندگی مردم جای خود را باز کنند، مردم بسیاری در سنین مختلف حتی خردسالان و از گروه‌های اجتماعی متفاوت در شبکه‌های اجتماعی مجازی کنار هم آمده‌اند و از فاصله‌های بسیار دور در دنیای واقعی، از طریق شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی با هم ارتباط برقرار می‌کنند.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: از آنجا که ایستادگی در برابر فضای مجازی ممکن نیست، توجه به توانمندسازی خانواده‌ها و جوانان برای استفاده بهینه از این فضا برای تبدیل تهدیدهای موجود به فرصت امری ضروری است.
وی در پایان سخنان خود گفت: باید بپذیریم که دستاوردهای  بشر مانند تیغه دو لبه است، اگر آمادگی استفاده از فناوری‌های نوین را داشته باشیم، در رسیدن به اهداف مدنظر موفق هستیم، اما اگر بدون آگاهی از این فناوری‌ها استفاده کنیم آثار مخربی را شاهد خواهیم بود.
گزارش: الناز دادمهر خبرنگار ایسنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار