رئیس شورای جهانی صنایع دستی گفت: اصفهان اولین شهر در دنیا است که به شورای جهانی صنایع دستی پیوست.
کد خبر: ۱۱۰۹۴۹۳
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۸ 10 June 2023

سعد القدومی در اجلاس شهرداران شهرهای جهانی صنایع دستی در اصفهان افزود: یکی از پروژه‌های بین‌المللی شورای جهانی صنایع‌ دستی، اهدای جوایز به شهرهای پیشتاز در عرصه صنایع‌ دستی است، شهرهایی که توسط یونسکو شناسایی شده و مورد توجه قرار گرفته‌اند.

وی تصریح کرد: برای انتخاب شهرهای برگزیده جهان در عرصه صنایع دستی، ابتدا ارزیابان خود را به شهرها اعزام می‌کنیم تا در باره قابلیت‌های مدنظر و معیارهای شهرهای صنایع دستی در سطح شهرها، استان‌ها و شهرستان‌های کشورها تحقیق کنند.

القدومی افزود: ارزیابان اعزامی شورای جهانی صنایع دستی، در سفرهای خود معیارهای ویژه‌ای را همچون وجود محیط رقابتی و گروهی برای هنرمندان، حمایت مالی از آنها، شهرهای میزبان هنرمندان، میزان تطبیق پذیری هنرمندان با محیط کار، کیفیت کارهای موجود و میزان مسوولیت آنها بررسی می‌کنند.

رییس شورای جهانی صنایع دستی با بیان اینکه بررسی همه این موارد موجب اعطای مجوز به این شهرها تحت شهرهای جهانی صنایع دستی خواهد شد، گفت: هدف اصلی ما این است که بتوانیم میراث فرهنگی و صنایع دستی کشورها را در چهارچوب‌ و استانداردهای بین‌المللی حفظ کنیم.

وی اظهار کرد: ارزیابان در قالب تهیه گزارش‌ توصیه‌هایی را نیز ارائه می‌کنند که می‌توان آنها را به شهرداری‌های هر منطقه ابلاغ کرد تا موجب بهبود کیفیت کار در حمایت از هنرمندان صنایع دستی مناطق متبوع خود شوند.

رئیس شورای جهانی صنایع دستی خاطرنشان کرد: حمایت از تهیه مواد اولیه برای تولید صنایع دستی، ایجاد محیط‌ مناسب برای برپایی کارگاه‌های مورد نیاز و پشتیبانی مالی از تولیدات صنایع دستی در زُمره تصمیم‌ها و اقداماتی است که در این راستا صورت خواهد گرفت.

صنایع دستی چهار نقطه از کشور در مسیر جهانی شدن

مدیر کل توسعه و ترویج صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی گفت: صنایع دستی چهار نقطه کشور برای ثبت جهانی شدن معرفی شده است.

ویدا توحدی نیز با بیان اینکه ثبت ملی و جهانی صنایع دستی شهرهای مختلف کشور در دستور کار وزارت میراث فرهنگی است، گفت: در حوزه صنایع دستی، اتفاقی را رقم زدیم تا همه شهرها قبل از ثبت جهانی، در یک فرآیند با تأیید وزیر میراث فرهنگی به ثبت ملی برسند.

وی گفت: بر این اساس، شهرهایی که قابلیت و ظرفیت حوزه صنایع دستی را به خوبی نشان می‌دهند و موفق ظاهر می‌شوند، به ثبت ملی می‌رسند.

به گفته خانم توحدی، تا الان، ۲۶ روستا و ۴۷ شهر ملیِ صنایع دستی در کشور ثبت شده است و اگر این شهرها و روستاها، پیشرفتی در عملکرد خود داشته باشند، با دعوت از ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی، مرحله ثبت جهانی شدن آنها در دستور کار قرار می‌گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار