مرمت و حفاظت تعدادی از بازارهای شهر اصفهان تا پایان امسال به پایان می‌رسد.
کد خبر: ۱۱۰۹۰۴۸
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۷ 06 June 2023

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان اشاره به طرحهای مرمت و حفاظت از بازارهای تاریخی اصفهان که توسط سازمان نوسازی بهسازی انجام می‌شود، افزود: بازار دردشت در خیابان ابن‌سینا یکی از بازارهای بسیار ارزشمند شهر است که سبک‌سازی و دوخت‌ودوز آجرهای شکسته حدود ۴۶ طاق در حال انجام و تمام عملیات حفاظتی در حال شکل‌گیری است و تا پایان امسال به اتمام می‌رسد.
محمدعلی ایزدخواستی با با بیان اینکه پس از سبک‌سازی و مقاوم‌سازی سقف بازارهای قدیمی اصفهان، ابتدا زیر سقف‌ها و سپس سایر جداره‌ها کار می‌شود، تصریح کرد: بازار منجم که از سمت خیابان مشیر به بازار بزرگ اصفهان راه می‌یابد، از بازارهای با اهمیت دوره صفویه است که آسیب‌های بسیار زیادی دیده و ۱۳ دهانه این بازار در حال مرمت است و تا اواسط تابستان امسال تمام دهانه‌ها مورد حفاظت قرار می‌گیرد.
وی افزود: پهنه مربوط محدوده بازار غاز در خیابان امام علی (ع) محدوده حمام پنجشنبه است که ۲۰ دهانه را شامل می‌شود و تعداد قابل ملاحظه‌ای از این دهانه‌ها در یک قرن اخیر کامل تخریب شده است؛ در پهنه گردشگری امامزاده اسماعیل در خیابان هاتف نیز که چهارسوی امام‌زاده اسماعیل و پنج دهانه بازار را شامل می‌شود، پنج دهانه احداثی به انضمام حدود ۱۰ دهانه مورد مرمت قرار می‌گیرد و پس از پایان مرمت، پایدار باقی خواهد ماند.
ایزدخواستی افزود: محدوده بازار قصر از سمت قصر جمیلان به سمت عبدالرزاق یکی از مجموعه‌های تخریب شده است، که با احداث هفت دهانه بازار که تمام آن‌ها تخریب شده، آن را احیا می‌کنیم و به قصر جمیلان پیوند می‌زنیم تا یکی از مسیرهای مهم گردشگری شهر توسعه پیدا کند.
وی با اشاره به اینکه بازار چیت‌سازها از سمت قیصریه یکی از بازارهای اصلی دوره صفویه است، ادامه داد: این بازار در جریان بارندگی زمستان گذشته آسیب‌های زیادی دید، از این‌رو چهارسو و طاق بازار مورد مرمت و مقاوم‌سازی قرار می‌گیرد و تزئینات آن تکمیل می‌شود که این مجموعه اقدامات نیز تا اواسط زمستان رو به پایان می‌رسد.
مدیرعامل سازمان نوسازی بهسازی شهر اصفهان با اشاره به اینکه مرمت پهنه حسن‌آباد از سال گذشته آغاز شده و تاکنون ۹۵ درصد پیشرفت داشته است، گفت: در این پهنه ۲۰ دهانه احداثی که به‌طور کامل از بین رفته و سه دهانه مرمتی که فقط مقداری از تزئینات و روشنایی آن باقی‌مانده بود، دوباره احداث شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار