عضو هیات علمی دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی گفت:شیر دارای سه منبع گاوداری‌های صنعتی، غیر صنعتی و بومی است که حدود ۵۰ درصد شیر حاضر در گاوداری‌های صنعتی تولید می شود.
کد خبر: ۱۱۰۸۳۱۱
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۲ 02 June 2023

سامی افزود: از نظر پیشرفت در تولید شیر مطلوب در جایگاه خوبی قرار داریم اما از نظر فرهنگ‌سازی خوب عمل نشده و به‌ جای حمایت از صنایع، این حوزه با مشکلاتی روبرو می‌شود.
وی گفت: گرانی لبنیات، حدف ارز چهار هزار و 200تومانی و افزایش قیمت نهاده‌های دامی، حمایت نکردن از تولیدکنندگان، فرهنگ، سازی، قیمت‌گذاری دستوری و تولید فرآورده‌های لبنی سنتی بدون نظارت از جمله چالش‌های صنعت شیر است.
مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه امروز در کشور ۱۱ میلیون تن و در اصفهان نیز ۲ میلیون تن شیر تولید می‌شود که ۴۳ درصد آن سنتی و ۵۶ درصد صنعتی است، گفت: در استان روزانه ۵ هزار و ۲۰۰ تن شیر تولید می‌شود که در رتبه اول تولید شیر خام کشور قرار داریم.
سید رضا موسوی افزود: پروتکل‌های دارو و واکسن، داروها، نظارت بر بیمارستان‌ها، سلامت کارگران، آموزش پرسنل، پایش دما، انجام ازمون‌های حاکمیتی بر شیر از جمله الزامات بهداشتی در گاوداری‌ها است.
وی درباره الزامات بهداشتی در کارخانجات لبنی گفت: استقرار مسئول فنی بهداشتی دامپزشکی، دریافت شیر خام از گاوداری‌های مورد تایید، استقرار سامانه ردیابی از جهت تشخیص مبل و مسیر فرآوری شیر خام، انجام آزمون‌های حاکمیتی نیز الزامات بهداشتی در کارخانجات لبنی است.
مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان افزود:پارسال از اصفهان ۳۴ میلیون دلار خامه، شیرخشک، پنیر و کره صادر شده است .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار