توصیه ای به افرادی که به دیدار حجاج می روند/
تابناک: چند روزی است در سطح شبکه های مجازی صحبت هایی مبنی بر ابتلا تعداد بسیاری از حجاج به بیماری کرونا شنیده می شود. در این پیام ها عنوان شده که حجاج اصفهانی نیز از این دسته بی نصیب نبودند و آن ها نیز کرونا را با خود به سوغات آورده اند.
کد خبر: ۱۱۰۵۹۴
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۷ 12 October 2015

به گزارش تابناک اصفهان، چند روزی است در سطح شبکه های مجازی صحبت هایی مبنی بر ابتلا تعداد بسیاری از حجاج به بیماری کرونا شنیده می شود. در این پیام ها عنوان شده که حجاج اصفهانی نیز از این دسته بی نصیب نبودند و آن ها نیز کرونا را با خود به سوغات آورده اند.

البته این مطالب با صحبت های معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مبنی بر اینکه هیچ موردی از کرونا در اصفهان و بین حجاج گزارش نشده رده شد اما وی با این وجود تأکید کرده لازم است دیدار با حجاج تا ۱۴ روز انجام نگیرد چراکه هشدار این بیماری همچنان وجود دارد.

صدری در این باره گفته است: با توجه به اینکه قبل از ورود حجاج به اصفهان تدابیر لازم برای غربالگری کرونا انجام گرفت، تاکنون موردی از بیماری کرونا در بین حجاج مشاهده نشده است.

وی بیان داشت: با توجه به اینکه بیماری کرونا از راه تنفس و نیز تماس بدنی مثل دست دادن انتقال می‌یابد بنابراین ضمن اینکه تمام توصیه‌های لازم در رابطه با بهداشت فردی به حجاج از سوی کارشناس بهداشت و محیط در فرودگاه ارائه شد؛ اما به تمام افرادی که به منظور استقبال از حجاج می‌روند هشدار می دهیم که بهتر است در فاصله یک متری از حجاج قرار گیرند.معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکید کرد: همچنین لازم است دیدار از حجاج تا ۱۴ روز بعد از ورود آنها به کشور انجام نگیرد.

وی با اشاره به اینکه بیماری کرونا سریع به فرد مقابل انتقال داده می‌شود و به همین دلیل رعایت تمام جوانب احتیاط لازم است، تصریح کرد: در فرودگاه شهید بهشتی به محض ورود هر کاروانی از حجاج ماسک و دیگر وسایل بهداشتی مورد نیاز داده می‌شود که درصورت مشکوک شدن به اتاق ایزوله شده جداگانه با وسایل شخصی متمایز راهنمایی می‌شوند.

صدری با اذعان به اینکه تمام حجاج اعم از سالم و مشکوک به کرونا تحت غربالگری قرار می‌گیرند، اضافه کرد: یک تیم پزشکی ۸ نفره متشکل از پزشک، کارشناسان بهداشت محیط تا پایان ورود کاروان‌های حجاج در فرودگاه شهید بهشتی مستقر هستند.

وی افزود: دست ندادن، روبوسی نکردن، با دستمال جلوی دهان خود را گرفتن به خصوص هنگام عطسه و سرفه، شستشوی مکرر دست‌ها و حتی‌المقدور رفت و آمد نداشتن با حاجیان (۲ تا ۱۴ روز دوره نهفتگی این بیماری است که در این مدت هم امکان انتقال دارد) و در صورت دیدار آنها با رعایت یک متر فاصله، می‌توان از انتقال این بیماری پیشگیری کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: ابتلا به کرونا در ۲۶ کشور دنیا گزارش شده که بیشترین موارد ابتلا به این ویروس یعنی بیش از ۸۵ درصد آن در عربستان است.

وی گفت: هنوز واکسن و دارویی برای ویروس کرونا ساخته نشده است.

کرونا چیست؟

ویروس های کرونا، ویروس هایی هستند که اکثر افراد در طول زندگیشان به آن مبتلا می شوند. ویروس های انسانی کرونا معمولا منجر به بیماری های خفیف تا نیمه شدید شبکه تنفسی فوقانی می شوند. «کرونا» به عنوان عامل این بیماری به سیستم تنفسی حمله می کند و به تدریج این سیستم را از کار می اندازد و از علائم این بیماری می توان به سرفه، تب شدید که به التهاب ریه و نارسایی کلیه منجر می شود، اشاره کرد ،اما تاکنون واکسنی برای جلوگیری از ابتلای به آن ساخته نشده است.

چگونه مبتلا می‌شوید؟

با وجود اینکه تاکنون درباره راه‌های شیوع ویروس‌های انسانی کرونا مطالعات چندانی صورت نگرفته باید گفت احتمال این وجود دارد که ویروس‌های انسانی کرونا از یک فرد مبتلا به فردی دیگر، از طریق هوا بوسیله عطسه یا سرفه و تماس نزدیک فردی مانند لمس کردن یا دست دادن انتقال یابد.این ویروس‌ها ممکن است از طریق لمس اشیا یا سطوح آلوده و سپس تماس با دهان، بینی یا چشم نیز انتقال یابد.در یک مورد، ویروس SARS از طریق مدفوع آلوده منتقل شد، به این صورت که این ویروس وارد هوا شده بود و افراد آن هوا را تنفس کرده و مبتلا شده بودند.

علائم ابتلا به کرونا چیست؟

ویروس‌های انسانی کرونا معمولا منجر به بیماری‌های موقتی شبکه فوقانی تنفسی خفیف و نیمه خفیف می‌شود.علائم آن ممکن است شامل آبریزش بینی، سرفه، گلودرد و تب باشد. گاهی اوقات این ویروس‌ها ممکن است منجر به بیماری‌های شبکه تنفسی تحتانی مانند ذات‌الریه شود. این بیماری در افرادی که عارضه قلبی یا سیستم‌های ایمنی ضعیف دارند و افراد مسن شایع‌تر است. SARS-COV ممکن است منجر به بیماری‌های شدید شود.

در صورت ابتلا چه باید بکنیم؟

اگر در اثر ویروس‌های انسانی بیمار شده‌اید، می‌توانید مانع ابتلای دیگران به این بیماری شوید: هنگامی که بیمار هستید، در خانه بمانید، از تماس نزدیک با سایر افراد خودداری کنید، هنگام سرفه و عطسه، جلوی دهان خود را بگیرید، اشیا و سطوح را تمیز و غیر آلوده نگهدارید.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار