معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: امسال ۲۸ هزار نفر دبیر، هنرآموز و سرپرست در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای کشور جذب می شوند.
کد خبر: ۱۱۰۴۰۸۰
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۶ 07 May 2023

مهدی کاظمی روز یکشنبه در جمع مدیران مدارس و فرهنگیان شهرستان شهرضا در جنوب استان اصفهان با تأکید بر اینکه محور تحولات، مدرسه است و معلمان در این تحول نقش ایفا می‌کنند، افزود: رفع کمبود نیروی انسانی به‌عنوان یکی از اولویت‌های نظام آموزشی مدنظر است.

وی با بیان اینکه توجه به مدارس عادی دولتی، مدارس مناطق حاشیه‌ای، روستایی و عشایری از اولویت‌های آموزش و پرورش است، گفت: سال گذشته پس از سال‌ها سرانه آموزشی را احیا کردیم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: مهارت ‌آموزشی به‌عنوان یکی از دغدغه‌های تربیت نسل آینده مطرح است و به معنای آموزش هنرستانی نیست بلکه از دوران آموزش ابتدایی آغاز شده و متوسطه اول و دوم را هم در بر می‌گیرد و دانش‌آموز باید شایستگی‌های چند ساحتی را داشته باشند که توسط مدیران و معلمان قابل‌تحقق خواهد شد.

وی تصریح کرد: معلمان گران‌قدر در کشور و حتی در دورترین نقاط کشور مشغول خدمت و تعلیم و تربیت کودکان، نوجوانان و جوانان این مرزوبوم هستند و این امر اهمیت و ضرورت توجه به معلمان را برای عموم بیشتر می‌کند.

وی افزود: با توجه به اینکه معلمان مسوول تربیت نسل آینده کشور در عرصه‌های مختلف هستند، باید نقش و جایگاه معلمی ارتقا یابد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تأکید کرد: شان و جایگاه معلمی را باید بتوانیم درآموزش و پرورش معرفی کنیم و برای تحقق جایگاه معلمی در بین سایر بخش‌ها، مطابق با آنچه سند تحول بنیادین در نظر گرفته شده است، گام برداریم.

وی درباره رتبه‌بندی فرهنگیان ابراز داشت: در ۱۲ سال گذشته هیچ یک از دولت‌ها زیر بار این موضوع به دلیل گستردگی، پیچیدگی و بار مالی رتبه‌بندی نرفتند؛ درحالی‌که دولت سیزدهم در سال اول کاری خود با وجود تمام محدودیت‌های مالی که دولت با آن مواجه بوده و گستردگی و پیچیدگی موضوع، رتبه‌بندی را اجرا کرد.

کاظمی با اشاره به پیش‌بینی ۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار رتبه‌بندی در دولت سیزدهم گفت: کلیات موضوع رتبه‌بندی گامی روبه‌جلو در راستای ارتقا نظام تعلیم و تربیت بوده که در آن ارتقا حقوق معلمان هم اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: حقوق از طریق همسان‌سازی باید دنبال می‌شد که همین‌گونه بود و در حالی پیگیری است و بر همین اساس در خصوص ترمیم دولت پیشنهاد ۳۵ درصدی را مطرح کرد که در مجلس به تصویب نرسید.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه هدف از رتبه‌بندی ارتقا کیفیت نظام تعلیم و تربیت است، بیان داشت: نکته مهم این است که دانش‌آموزان را برای آینده این کشور تربیت کنیم که این امر نیازمند کسب شایستگی‌های مختلف معلمی است.

وی یادآور شد: نقش معلم در نظام تعلیم و تربیت نقش مربیگری است و همپای دانش‌آموز و در کنار آموز توجه به مسائل تربیتی را هم باید مدنظر قرار دهد لذا نقش مربیگری برای معلمان به‌عنوان نقشی اساسی در نظام تعلیم و تربیت مطرح است.

کاظمی با بیان اینکه ارتقای شایستگی‌های دانش‌آموزان و تربیت دینی و اخلاقی را باید در نظر داشته باشیم، متذکر شد: توجه باید معطوف به محور اصلی اجرای تحول در نظام آموزشی یعنی مدرسه باشد و مهم‌ترین عامل به آن مدیران هستند و ابزار اجرای تحول در مدرسه معلمان بزرگوار هستند.

وی با بیان اینکه ارتقای شایستگی‌های حرفه‌ای و تخصصی در راستای آنچه در اسناد بالادستی به‌خصوص در سند تحول بنیادین و با رویکرد تربیت چند ساحتی پیش‌بینی شده باید مدنظر قرار گیرد، عنوان کرد: تمام تلاش مجموعه آموزش و پرورش این بوده است که در رتبه‌بندی به معلم توجه شود؛ در قانون رتبه‌بندی مؤلفه‌هایی تعریف شده و آیین‌نامه اجرایی هم مطابق قانون تدوین و قید شد که افراد باید شایستگی‌های عمومی، تخصصی، حرفه‌ای و تجربه متناسب با آنچه در آیین‌نامه اجرایی تعیین شده کسب نماید و به رتبه‌های مربوطه برسد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه نسبت به اصلاح برخی نکاتی که در آیین‌نامه است پیشنهادهایی مطرح شده است، گفت: با توجه اعتراضات ثبت شده ۷۰ درصد معلمان از اجرای رتبه‌بندی رضایت داشته‌اند.

کاظمی تصریح کرد: بیش از ۶۰ میلیون مستندات در سامانه رتبه‌بندی توسط فرهنگیان بارگذاری شد و مورد بررسی قرار گرفت و مجدداً پس از آن هم اعتراضات رتبه‌بندی ثبت شد چراکه آموزش و پرورش خود را نسبت به رسیدگی و ارزیابی مجدد همه اعتراضات مکلف می‌داند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تأکید کرد: گام اول اجرای رتبه‌بندی به‌عنوان ضرورتی در نظام آموزشی برداشته شده و برنامه‌ریزی برای اصلاح فرایند بارگذاری، سامانه، مستندات ودیگر موارد در آینده انجام خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار