مدیر کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان:
سال‌های میانی مدیریت شهری سال‌های اصلی تبلور ایده‌ها و شکل‌گیری پروژه‌های شهری هر دوره است. شهرداری اصفهان اما در دومین سال دوره کاری خود در پی تأسیس موزه شهرداری در یکی از دیدنی‌ترین بناهای تاریخی شهر یعنی کوشک باغ زرشک به همت میز فرهنگ شهرداری است.
کد خبر: ۱۰۹۷۰۵۰
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۲ 15 March 2023

سید علی معرک نژاد مدیر کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان با اعلام این خبردرباره ضرورت تأسیس این موزه گفت: شهرداری اصفهان با توجه به اهمیت و جایگاه این شهر در مرکز جغرافیایی ایران زمین و نتایجی که بیش از یک قرن در حوزه مدیریت و توسعه شهری به دست آورده، فاقد زمینه یا ابزاری است که در آن به نمایش دستاوردها یا پیامدهای اقداماتش بپردازد، از این رو ایجاد موزه‌ای با موضوع مدیریت شهری اصفهان به وسیله شناسایی، گردآوری، طبقه‌بندی، ثبت، نگهداری و نمایش گنجینه اسناد و مدارک، تصاویر و ماشین آلات و وسایل آن می‌تواند راهی برای حصول به این مهم باشد. به این ترتیب این موزه در صورت تأسیس در دسته موزه‌های موضوع محور در طبقه‌بندی سه گانه موزه‌های اثر محور، کالبدی و موضوعی قرار می‌گیرد.

موزه ای به عنوان شناسنامه شهر

او با اشاره به این که این موزه با کیفیت و اعتباری که پیدا خواهد کرد باید شناسنامه شهر اصفهان باشد و ما برای حفظ حافظه تاریخی شهر به ایجاد آن نیاز داریم، ادامه داد: ایجاد و توسعه حافظه سازمانی شهرداری در زمینه‌های مدیریت شهری، توسعه و تقویت طرح‌های پژوهشی و تحقیقاتی در حوزه های مدیریت شهری،  ایجاد بانک اطلاعات تجربیات و دانش توسعه شهری،  دسترس پذیری و به اشتراک گذاری آرشیو آثار و منابع، برقراری پل ارتباطی بین گذشته، حال و آینده شهر اصفهان و توسعه همه جانبه شهرها در یکصد سال گذشته ایران باعث شده گردآوری و ثبت تغییرات آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار شود.

معرک‌نژاد ادامه داد:‌ امروزه سردرگمی بسیاری از محققین توسعه شهری برای آگاهی از ساده‎ترین اسناد حافظه شهر ضرورت ایجاد مرکزی برای حفظ، دسته بندی بندی و ارائه فعالیت‌های مدیریت شهری را به روشنی یادآوری می کند و این مرکز به مثابه شناسنامه ای برای شهر است که هر تصمیم جدیدی باید نسبت خود را با تجارب مشابه ذخیره شده در آن مشخص کند، همچنین مرجعی برای پژوهشگران جهت مطالعه و آسیب شناسی اقدامات گذشته باشد.

کمک به تقویت تعامل شهر و شهروند

مدیر کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان با بیان اینکه ایجاد و تأسیس چنین موزه ای به افزایش حس تعامل شهروند و شهر کمک کرده و باعث ایجاد حس تعلق بیشتر شهروندان اصفهانی به شهر می‌شود؛ بیان کرد: زندگی در دوره جدید سرعت پرشتابی دارد که باعث می‌شود شهروندان از ارتباط لازم با محل زیستشان محروم و به شناخت کافی از آن نرسند.

او اضافه کرد: یکی از نتایج فقدان چنین شناختی بی تفاوتی به شهر است که باعث می شود مسیر رشد و پیشرفت زندگی در آن به سختی طی شود، چرا که برای ساکنینش دلبستگی‌های لازم برای همکاری وجود ندارد و بر این اساس به نظر می‌رسد تعریف برنامه‌هایی که هدف از آنها تعامل شهروند و شهر برای آگاهی و توجه بیشتر نسبت به زیستگاهشان باشد، شرط ضروری برای همراهی ایشان با مدیریت شهری در جهت ارتقا سطح زندگی باشد.

معرک‌نژاد افزود: اینها فقط برخی از اهداف تأسیس چنین موزه ای در اصفهان است و بر همین اساس و موارد دیگر ما در صددیم موزه شهرداری را تاسیس کنیم تا نه فقط مکانی برای گذشته که مکانی برای آینده ما باشد و فرصت ثبت و ضبط اقدامات مهم شهر را به ما بدهد و به جای قضاوت‌های شهودی که در دوره های معاصر بیشتر شاهد آن هستیم از مسیر ثبت و ضبط صحیح به شهر نگاه کنیم.

عموم مردم مخاطب موزه شهرداری خواهند بود

این مدیر شهری سپس با اشاره به دایره گسترده مخاطبین این موزه ادامه داد: اولین گروه ذینفعان و مخاطبین چنین موزه ای مخاطبین عمومی هستند؛ جغرافیای مکانی و موضوع موزه، موقعیت‌های مناسبی هستند تا با ارائه جذاب 120 ساله مدیریت شهری اصفهان، ضمن پوشش عموم شهروندان با ایجاد یک فضای فرهنگی شهری نسبت به ارتقای سطح آگاهی و باورهای مثبت ایشان اقدام شود.

او افزود: این موزه همچنین برای مخاطبین خاص هم می‌تواند جذاب باشد و گنجینه اسناد، اطلاعات و آثار موزه محل رجوع و استناد پژوهشگران حوزه های گوناگون شهری، معماری، شهرسازی و مورخین خواهد بود که در این مورد باید بر استفاده از فناوری‌های نوین اطلاعاتی و دیجیتالی تأکید کرد.

مدیر کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان با بیان اینکه رجوع به چنین موزه ای برای مدیران و سیاستگذاران شهری هم می تواند کارایی داشته باشد، ادامه داد: یکی از اساسی ترین مخاطبین این موزه، مدیران شهری خواهند بود که با حضور و بازدید از آن می توانند با تجربیات، دانش، مهارت‌ها و توانمندی‌های مدیریت شهری در نسل‌ها و دوره های تحولات شهری آشنا شوند، علاوه بر این یکی از مهم ترین ظرفیت های موزه تاریخ شهرداری، شناساندن و نمایش سیر تحولات مدیریت شهری اصفهان به گرشگردان داخلی و خارجی است.

به گفته او موزه شهرداری می تواند به عنوان یکی از آثار جذاب و دیدنی برای گردشگران مطرح باشد به ویژه افرادی که به حوزه مدیریت شهری علاقه مند بوده و یا تخصص لازم در این زمینه را دارند.

معرک نژاد در پایان با اشاره به انتخاب کوشک باغ زرشک برای تأسیس  موزه شهرداری در آن گفت: مکان‌های دیگری نیز برای این موزه مطرح شد اما با توجه به محدودیت‌ها این مکان انتخاب شد که ما باید با کمترین مداخله در فضای کالبدی باغ زرشک آن را به موزه تبدیل کنیم و چه خوب که تأسیس این موزه بهانه ای برای مرمت و نگه داری بهتر این ساختمان باشد که جزیی از هویت تاریخی شهر نیز هست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار