آران و بیدگل با چهار شهر تابعه آران و بیدگل، نوش آباد، ابوزیدآباد، سفیدشهر شمالی ترین شهرستان استان اصفهان و از قدیمی ترین سکونتگاه های بشری و به قدمت به تمدن سیلک تا حدود ۹ هزار سال است که دارای جاذبه های متعدد گردشگری تاریخی، طبیعی، فرهنگی، مذهبی و ورزشی آن به ویژه کویر دیدنی و جذاب مرنجاب و شهر زیرزمینی نو ش آباد با معماری دستکند و بی نظیر آن پذیرای گردشگران داخلی و خارجی است.
کد خبر: ۱۰۹۱۲
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۷ 06 March 2015

به گزارش تابناک اصفهان به نقل از شبستان، وجود صدها رشته قنات قدیمی، آثار و قلعه های کهن سال در سر تا سر دشت کویر در محدوده این شهرستان، قلعه هایی چون سی زان در نوش آباد، مورچان در حوالی سفیدشهر، کرشاهی در شرقی ترین ناحیه ابوزید آباد و قلعه های کهنه دژ ، فیل پا ،سرداری ، استخوانی در اطراف آران و بیدگل که در اثر اجرای طرحهای عمرانی و صنعتی در دهه های اخیر اثری از آنها بر جای نمانده و رشته قناتهائی که بعضی از آنها از طبقات زیرین بافت قدیمی شهر کاشان عبور می نماید بیانگر پیشینه کهن عمران و آبادی دراین ناحیه است. بیشترین آثار موجود و مواریث فرهنگی فعلی شهرستان آران و بیدگل ،مربوط به دوران اسلامی است.

صدها اثر و بنای تاریخی زیبا و دیدنی اعم از بقاع متبرکه، مسجد، حسینیه و تکایا، حمام، آب انبار، قلعه و کاروانسرا ،خانه های مسکونی همراه با جاذبه های طبیعی به ویژه دیدنی های کویر( اعم از تپه های بلند و زیبای ریگ زارها، گونه های گیاهی کویری، حیات وحش علاوه بر بافت های قدیمی ارزشمند شهری و روستائی در این شهرستان وجود دارد که آن را به یکی از قطب های مهم گردشگری استان اصفهان، به خصوص در زمینه اکوتوریسم مبدل ساخته است.

محور فرهنگی تاریخی بنی طبا، نقشینه، بازار ساطع شهر آران و بیدگل شاملهشتی تاریخی طباطبائی ، آب انبار حاج آقا شهاب، مسجد نقشینه، بازار ساطع، مجموعه خانه های تاریخی(شاملبنی طباء اسماعیلی، طباطبایی و ...) و محور فرهنگی تاریخی در بند، سرکوچه یخچال، بازار شامل:آب انبار تاریخی سرکوچه یخچال ، مسجد امام جعفر صادق(ع) بازارچه حضرت قاسم(ع) مجموعه خانه های تاریخی دربند( خانه افتخار الاسلام، ایزدیها، مسعودی،دانش، حاج آقا هاشمی، ....) از دیگر جاذبه های تاریخ معماری در این شهر است.

کاروانسرای مرنجاب نیز که یکی از انشعاب های راه تاریخی ابریشم از طریق ری – کویر مرکزی از آران و بید گل – کاشان بوده است و به اصفهان و یزد مرتبط می شود در سال 1012 هجری قمری به دستور شاه عباس اول صفوی و به منظور استقرار ما مورین محافظ این راه و همچنین اطراق و اقامت کاروانیان و مسافرین و زوار خراسان که مورد دستبرد راهزنان قرارمی گرفتند در فاصله 50 کیلومتری شمال آران و بید گل و در مجاورت دریاچه نمک و در نقطه ای که مرنجاب نام داشت ساخته شده است.

این کاروانسرا سالیانی دراز مامن و اطراقگاه کاروانهای بازرگانی و مسافرین زوار حضرت امام رضا (ع) بود که پس از انتخاب تهران به پایتختی در زمان قاجارها و احداث راههای جدیدی بین تهران و قم و کاشان این راه قدیمی از رونق افتاد و کاروانسرای مرنجاب نیز متروکه شد اما در سنوات اخیر و به تناسب توسعه برنامه های گردشگری توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در طرح پردیسان قرار گرفت و تعمیر و مرمت شد به عنوان یک اقامتگاه گردشگری کویری مورد استفاده قرار می گیرد.

کاروانسرای مرنجاب از لحاظ معماری، وضعیت طبیعت اطراف و چشم انداز بسیار زیبا و رویائی که به کویر و به خصوص دریاچه نمک دارد یکی از جاذبه های کم نظیر گردشگری کشور است.

*برنامه های تور کویر گردی معاون سازمان جهانگردی کشور ایتالیا در آران و بیدگل

عباس متولی، سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان آران و بیدگل، صبح امروز (14 اسفند)در حاشیه ورود گروه معاون سازمان جهانگردی کشور ایتالیا و 10 نفر از مدیران آژانس های گردشگری این کشور به شهرستان آران و بیدگل و مراسم استقبال از این گروه گردشگری گفت: معاون سازمان جهانگردی کشور ایتالیا در قالب تور کویرگردی یک روزه از کاروانسرای مرنجاب و شهر زیر زمینی "اویی" نوش آبادصبح امروز طی مراسم استقبال با اهدای شاخه گل توسط راهنمایان گردشگری و کتاب "سیلک شکوه تمدن" مجموعه تصاویری از حوزه و جغرافیای سیلک از هنرمند عکاس مجید فرزادمهر آرانی وارد شهرستان آران و بیدگل شدند ودر ابتدا از آستان محمد هلال بن علی(ع) به عنوان بزرگترین مرکز تجمع فرهنگی مذهبی عزاداری مردم شهر بازید و ادای کردند.

وی،شترسواری در کویر، بازدید از کاروانسرای مرنجاب و دریاچه نمک، پیاده روی بر روی تپه های ماسه ای،استقرار در کمپ گردشگری ستاره شب های کویر و پذیرایی با غذاهای محلی را از جمله بر نامه های این تور کویر گردی میهمانان خارجی برشمرد و افزود:این گروه پس از بازدید از کویر مرنجاب و جاذبه های توریستی آن ساعت چهار بعدازظهر وارد شهر نوش آباد می شوند تا از شهر زیرزمینی "اویی" با جذابیت معماری بی نظیر دستکند این اثر تاریخی بازدید کنند.

به گفته وی، گروه معاون سازمان جهانگردی کشور ایتالیا و 10 نفر از مدیران آژانس های گردشگری این کشور پس از بازدید یک روزه خود از جاذبه های تاریخی شهرستان آران و بیدگل و شهر نوش آباد برای استفاده از دیگر برنامه های گردشگری عازم قم و تهران می شوند.

سرپرست اداره میراث فرهنگی آران و بیدگل در ادامه با اشاره به بازدید یکی از مدیران زن آژانس های گردشگری ایتالیا که قبل از این گروه از مرنجاب و جاذبه های آن بازدید کرده بود ،گفت: این مدیر آژانس که پس از سفر به ایران و حضور در آران و بیدگل احساس رضایتمندی کامل و امنیت خاطر از پذیرایی و میهمان نوازی مسوولان و مردم این منطقه داشته است سفیر تبلیعاتی هموطنانش در بازدید از این منطقه زیبا و بکر می شود که ایران مکان مناسبی برای گردشگری بسیار امن، آرام با مردم فوق العاده میهمان نواز و مهربان است.

متولی افزود:گروه فعلی نیز به دنبال نتیجه این تبلیغات هموطن خود علاقه مند سفر به ایران و بازدید از جاذبه های گردشگری و تاریخی شهرستان آران و بیدگل به ویژه کویر مرنجاب می شوند.

*بازدید گروه بعدی گردشگری کشور ایتالیا از مرنجاب در 28 اسفندماه

وی از بازدید گروه دیگری از مدیران آژانس های مسافرتی و گردشگری کشور ایتالیا در 27 اسفندماه جاری خبر داد و گفت: این گروه نیز در قالب تور کویرگردی و برنامه های مفرح و متنوع آن از کویر مرنجاب در آران و بیدگل و شهر زیرزمینی اویی در نوش آباد بازدید خواهند کرد.

به گفته وی، این بازدیدهای گردشگران خارجی و تورهای کویرگردی درراستای تحقق اقتصاد مقاومتی از طریق تقویت اقتصاد صنعت گردشگری با درآمدزایی برای مردم محلی و بومی برگزار می شود.

این مسوول اداره میراث فرهنگی شهرستان آران و بیدگل، فعالیت 40 راهنمای گردشگری در شهر آران و بیدگل و 70 راهنما در شهر نوش آباد که 10 نفر آنها مسلط به زبان انگلیسی هستند را تاکید کرد و گفت: ایجاد اشتغال و درآمد برای این افراد، نیروهای خدماتی پذیرایی کننده و استقرار دهنده گردشگران خارجی از جمله، آشپزها، نگهبانان، مسوولان خرید و حمل و نقل همه و همه که از افراد بومی و محلی منطقه هستند از موارد تحقق اقتصاد مقاومتی در راستای تقویت اقتصاد صنعت گردشگری است.

متولی، با تاکید بر بحران آب، خشکسالی و مشکلات کشاورزان در تهدید رکود شغلی و درآمد آنها گفت: استفاده از داشته های مردم این منطقه با پتانسیل های گردشگری جایگزینی مناسب برای درآمدزایی، اشتغال، سرمایه گذاری و رفع معضل بیکاری آنها از طریق صنعت توریست شده است.

به گفته وی،70 راهنمای محلی گردشگری شهر نوش آباد روزانه در قالب سه گروه 20 نفره در سه شیفت ضمن ایجاد رفاه حال و رضایت گردشگران از درآمدزایی و رونق کسب و کار در منطقه خود بهره مند می شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار