آئین افتتاحیه دوازدهمین نمایشگاه تخصصی صنایع‌دستی، گردشگری و هتل‌داری اصفهان برگزار شد.
کد خبر: ۱۰۶۹۸۷۸
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۲ 29 September 2022

معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در آئین افتتاحیه دوازدهمین نمایشگاه تخصصی صنایع دستی، گردشگری و هتل‌داری گفت: «دستور العمل ساماندهی و ثبت ملی رویدادها» به مدیران کل میراث فرهنگی استان‌ها ابلاغ شده است و از این به بعد هر شهر و استانی می‌تواند رویداد محلی و استانی خود را ثبت کنند.

علی اصغر شالبافیان تصریح کرد: با ابلاغ این دستور العمل به استان اصفهان تلاش می کنیم این شهر تنها در برخی از ایام سال گردشگر نداشته باشد، بلکه گردشگردی در این شهر در تمامی ایام سال  رونق بگیرد. 

او تاکید کرد: توسعه گردشگری نه تنها در شهر اصفهان، بلکه در تمامی استان اصفهان باید جدی گرفته شود، اگر دستورالعمل ثبت رویدادها به درستی اجرا شود هر شهر می‌تواند با ثبت ملی رویداد محلی خود سالانه گردشگری فراوانی را به مناسبت آن رویداد به شهر خود جذب کند.

شالبافیان یکی از اولویت‌های وزارت میراث فرهنگی را همکاری بین بخشی با سایر وزارتخانه‌ها دانست، اظهار کرد: وزارت میراث فرهنگی با چند وزارتخانه وارد تعامل و همکاری بین بخشی شده است که یکی از این وزارتخانه، وزارت راه و شهرسازی است که طی تفاهم نامه‌ای که با این وزارتخانه صورت گرفته بر روند توسعه مکان‌های تفریحی و گردشگردی در بین راه‌ها تاکید شده است.

وی با اشاره به پروژه ایران هراسی در غرب، گفت: ایران هراسی باعث شده که به صنعت گردشگری کشور در برهه‌های زمانی مختلف همچون ناآرامی‌های اخیر ضربه سختی به آن وارد شود و همین امر صنعت گردشگری ما را با رکود روبرو کرده است. لذا می‌طلبد نمایندگان مجلس قانونی برای ایجاد صندوق ضمانت و فعالیت‌های گردشگری وضع کنند.

صنایع دستی اقتصاد هویت بنیان است

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز در این مراسم گفت: متولیان امر در برنامه‌ریزی توسعه کشور نگاه و اندیشه نو به حوزه صنایع دستی داشته باشند.

به گفته مریم جلالی صنایع دستی اقتصاد دانش بنیان نیست بلکه اقتصاد هویت بنیان است.

وی تصریح کرد: اگر هر دانشی در اختیار هویت قرار گیرد، توسعه پایدار شکل می‌گیرد و به عنوان فعال حوزه صنایع دستی مطرح می‌کنم که راه برون رفت از انسداد اقتصادی و فرهنگی توجه به حوزه صنایع دستی است.

جلالی با بیان اینکه صنایع دستی بخاطر ماهیتی که داراست از هیچ ثروت تولید می‌کند ادامه داد: ایران در حوزه صنایع دستی ثروتمند و اصفهان سرامد کشور است؛ اصفهان شهری است که محله‌ها و خانه‌هایش خلاق است و محور خلاقیت و تولید صنایع دستی از خانه‌ها و توسط زنان هنرمند صورت می‌گیرد.

وی تاکید کرد: باید بخشی از بودجه اقتصاد دانش بنیان به حوزه صنایع دستی اختصاص یابد و بیش از گذشته علم امروز به صنایع دستی گره بخورد تا شاهد حضور صنایع دستی در زیست امروز باشیم. 

اصفهان پرچمدار صنعت گردشگری کشور

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان نیز در این مراسم اظهار کرد: ایران اسلامی نیازمند هنرمندان صنایع دستی است که سفیرانی قدرتمند در تمامی عرصه‌ها هستند.

علیرضا ایزدی با اشاره به ظرفیت‌ها و پتانسیل حوزه گردشگری در این استان تصریح کرد: نمایشگاه بین‌المللی گردشگری اصفهان می‌تواند پایلوت بسیاری از نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران باشد و استان اصفهان به عنوان پرچمدار صنعت گردشگری ایران باید تقویمی همچون «فیتو» داشته باشد.

وی افزود: از ابتدای نوروز تاکنون اتفاقات زیادی در حوزه سه‌گانه صنایع‌دستی، گردشگری و میراث فرهنگی این استان و کشور افتاده که بدون شک ما را برای رسیدن به آینده و افق سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ امیدوار می‌کند و در این میان هنرمندان صنایع دستی سه سال سختی را گذراندند.

ایزدی گفت: نمایشگاه بین‌المللی اصفهان می‌تواند پایلوت بسیاری از نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران باشد و استان اصفهان به عنوان پرچمدار صنعت گردشگری ایران باید تقویمی چون فیتو داشته باشد.

مطالبه هنرمندان از رئیس جمهور رسیدگی به وضعیت موجود است

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در این آئین گفت: هنرمندان از رئیس جمهور طلب رسیدگی دارند و از مجموعه کسانی که در عرصه دولت برنامه‌ریزی می‌کنند، طلب کار هستیم که چرا این همه خوبی‌ها در عرصه هنر و گردشگری در اصفهان مورد رسیدگی قرار نگرفته است.

عباس مقتدایی ادامه داد: فعالیت‌های یک سال گذشته در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مطلوب نبوده و صرفاً قدم‌های ابتدایی بوده که باید به آن‌ها رسیدگی کند. مجلس نیز در حوزه اختیارات خود به این سه حوزه کمک خواهد کرد. اگرچه به داشته‌ها و هنرهای اصفهان رسیدگی نشده، اما در حد توان به نصف‌جهان کمک خواهیم کرد.

وی افزود: واقعیت در اینجا قابل روئیت است که مکاتب مختلفی در این نمایشگاه عرضه شده و سبک‌هایی که ریشه در تاریخ و تجربه دارد و نسل به نسل مرتبط است در این نمایشگاه مشاهده می‌شود.

در پایان این مراسم تفاهمنامه همکاری مشترکی بین وزارت میراث فرهنگی و وزارت صنعت، معدن و تجارت به امضا رسید.

رونمایی از ٢ اثر فاخر صنایع دستی شامل نگارگری و مینیاتور مشاهیر ایران بر روی فلز، هنری از استاد بهرام الیاسی از دیگر برنامه های افتتاح نمایشگاه بود.

دوازدهمین نمایشگاه تخصصی صنایع دستی، گردشگری و هتلداری عصر پنجشنبه با حضور ١٨۵ مشارکت کننده از تمام استان ها و از صنایع زیر مجموعه گردشگری، هتلداری و صنایع دستی و با حضور میهمانانی از سنگال، پاکستان و مالزی در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی اصفهان گشایش یافت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار