محیط زیست اصفهان:
تابناک: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در واکنش به برخی اخبار غیر رسمی درباره تخلیه فاضلاب شرکت ذوب آهن اصفهان در رودخانه زاینده رود گفت: این موضوع صحت ندارد.
کد خبر: ۱۰۶۹۸۰
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۲ 06 October 2015
به گزارش تابناک به نقل از روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان اصفهان، حمید ظهرابی افزود: زهکش زرین شهر، یک زهکش کشاورزی است که در سال های قبل به دلیل بالا بودن سطح آب های زیر زمینی منطقه لنجان توسط شرکت آب منطقه ای احداث شده است.

وی گفت: هدف از احداث این زهکش کنترل سطح آب های زیر زمینی و هدایت زهاب های منطقه بوده است که پس از احداث تصفیه خانه فاضلاب زرین شهر، پساب خروجی این تصفیه خانه با دبی حدود 60 لیتر در ثانیه پس از انجام مراحل تصفیه به این زهکش تخلیه می شود.

ظهرابی افزود: این زهکش پس از مسافت حدود یک کیلومتربه رودخانه زاینده رود منتهی می شود.

وی اظهار کرد: بمنظور جلوگیری از برداشت پساب برای فعالیت های کشاورزی و سایر فعالیت های غیر قانونی مقرر شد این پساب پس از تصفیه تکمیلی توسط شرکت ذوب آهن به مصرف آبیاری فضای سبز برسد.

وی گفت: موضوع استفاده از این پساب به منظور استفاده در امر آبیاری فضای سبز غیر مثمر توسط شرکت ذوب آهن از طریق محیط زیست استان از سال گذشته در دستور کار شورای حفاظت کیفی زاینده رود قرار گرفت و با توجه به اینکه اجرای پروژه مذکور نیاز به احداث خط انتقال به طول 10 کیلومتر و همچنین احداث حوضچه ته نشینی (جلادهی)در محل تصفیه خانه داشت اجرای پروژه مدتی به درازا کشید.

وی افزود: با پیگیری مجدد اداره کل حفاظت محیط زیست استان و بر اساس مصوبات شورای حفاظت کیفی زاینده رود، شرکت ذوب آهن اصفهان متعهد شد که در خرداد سال جاری بهره برداری از پساب مذکور را آغاز کند که متاسفانه به دلیل وجود موانعی این مهم عملیاتی نشد.

ظهرابی گفت: مجددا با پیگیری های اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان موضوع در دستور کار شورای حفاظت کیفی زاینده رود در اواسط مرداد گذشته قرار گرفت و مقرر شد شرکت آب و فاضلاب همکاری های لازم را به منظور راه اندازی خط اتصال پساب و جلوگیری از تخلیه آن به زهکش زرین شهر به عمل آورد.

وی گفت: بررسی به عمل آمده حاکی از این است که اخیرا توافق لازم بین شرکت آب و فاضلاب شهری و ذوب آهن اصفهان جهت انتقال این پساب به شرکت ذوب آهن انجام و عملیات انتقال آغاز شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان افزود: مطالب ارائه شده در خصوص تخلیه فاضلاب ذوب آهن به
این زهکش واقعیت ندارد و برعکس تنها ارتباطی که ذوب آهن با این پساب دارد برنامه انتقال آن برای مصارف فضای سبز از طریق انعقاد قرارداد خرید از وزارت نیرو با هدف جلوگیری از آلودگی های زیست محیطی و تخلیه این پساب ها به رودخانه زاینده رود است که پس از پیگیری زیاد اخیرا عملیاتی شده است.

وی ادامه داد: کیفیت پساب خروجی تصفیه خانه زرین شهر و سایر تصفیه خانه ها به طور مداوم تحت نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست است و به محض مشاهده هر گونه انحرافی از استانداردهای زیست محیطی موضوع با جدیت و قاطعیت پیگیری می شود.

وی افزود: تست های اخیر حاکی از بهبود قابل ملاحظه کیفیت پساب خروجی تصفیه خانه فاضلاب شهری زرین شهر است اما هنوز برای انجام فعالیت های کشاورزی و تولید محصولات خوراکی مورد تایید نیست.

اخیرا در برخی شبکه های اجتماعی اخباری مبنی بر تخلیه فاضلاب شرکت ذوب آهن اصفهان به رودخانه زاینده رود منتشر شده است که با واکنش مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان مواجه شد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار