مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: درصد سالمندی در کشور ۱۰ و نیم درصد است و در شهرستان‌های تابعه استان اصفهان این رقم به ۱۲ و نیم درصد می‌رسد که شهرستان "خوانسار" با ۲۱ درصد پیرترین شهرستان و "بُرخوار" با ۹ درصد جوان‌ترین شهرستان است.
کد خبر: ۱۰۶۹۵۹۸
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۹ 27 September 2022

مرجان مشکوتی اظهار داشت: مهاجرت، کاهش زاد و ولد و عوامل اقتصادی و نبود زمینه اشتغال باعث شده که خوانسار، بوئین و میاندشت و اردستان در شمار بالاترین آمار سالمندی در استان اصفهان قرار بگیرد. 

وی جمعیت سالمندی در اصفهان را ۶۷۰ هزار نفر عنوان کرد و افزود: سالمندی در ایران با شیب تندی رو به افزایش است و در عرض ۴۵ سال، ۱۰ سال پیرتر شده است. 

مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: در سال ۲۰۱۵ کشورها به سه دسته ۳۰ درصد به بالا، ۱۰ تا ۳۰ و کمتر از ۱۰ درصد تبدیل شدند که جمعیت سالمندان ایران زیر ۱۰ درصد بود که در سال ۲۰۵۰، ایران جزو کشورها با جمعیت بیش از ۳۰ درصد خواهد رسید 

این کارشناس تصریح کرد: ایران تنها کشوری است که جمعیت سالمندی آن با سرعت بالا از زیر ۱۰ درصد به بالای ۳۰ درصد رسیده است که دلایل متعددی در سرعت بالای سالمندی در کشور نقش دارد از جمله امید به زندگی و کاهش زاد و ولد و پیشرفت امکانات سالمندی نقش دارد. 

مشکوتی  با اشاره به اینکه سالمندان نیز به سه دسته سالمند جوان (۶۰ تا ۷۰ سال)، میانسال (۷۰ تا ۸۰) و سالخورده (۸۰ سال به بالا) تقسیم بندی می‌شود، گفت: بالغ بر ۲۷ هزار نفر سالمند پر خطر داریم (سالمندانی که همزمان بیش از دو بیماری مزمن دارند) که در حدود ۵.۷ دهم درصد رسیده است. 

وی با بیان اینکه از بررسی سرطان روده بزرگ و فشارخون، افسردگی، سرطان سینه، یبوست، بی اختیاری اداری، اضطراب، پوکی استخوان، دخانیات، مشکلات دهان و دندان، یائسگی و شنوایی، سقوط، عدم تعادل در جمعیت سالمندان خبر داد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار