عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای استان اصفهان گفت: شرکت ها و واحدهای فعال در صنایع و کسب و کارهای مختلف کشور برای حفظ بقای خود ناگزیر به ایجاد تحول با بهره گیری از فرصت‌های عصر دیجیتال هستند.
کد خبر: ۱۰۶۰۱۹۲
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۸ 04 August 2022

رسول سراییان افزود: امروزه تحول و اقتصاد دیجیتال، پیشران رشد و توسعه نوآوری، کارآفرینی و تولید دانش بنیان در جوامع مختلف بشمار می آید و آشنایی با مفاهیم و کاربردهای این فناوری‌ها برای همه مدیران کسب و کار، حالت انتخابی ندارد بلکه یک الزام است.

وی با بیان اینکه دیجیتال شدن کسب و کارها و ورود به عرصه استفاده از فناوری های جدید شرط بقای آنهاست، اظهار داشت: هیچ کسب و کار و صنعتی از این موضوع مستثنی نیست و شامل همه واحدها از کوچک تا متوسط و بزرگ مانند سوپرمارکت ها، آرایشگاه ها تا بنگاه های ۱۰ تا ۵۰ نفره و شرکت‌های بزرگ را شامل می شود.

سراییان با اشاره به اینکه امروزه ما در موج پنجم نوآوری و کارآفرینی و فرصت های آن قرار داریم، اضافه کرد: تا ۱۰ سال آینده حداقل ۴۰ درصد کسب وکارها در صورتی‌که نتوانند خود را تغییر دهند و از فناوری های جدید بهره نگیرند از بین می روند.

وی مهمترین و نخستین شرط برای تحقق تحول دیجیتال در بین واحدهای کسب و کار و بنگاه ها را آگاه شدن مدیران آنها به ویژه مدیرعامل و یا بالاترین مقام هر سازمان و یا دستگاه نسبت به اهمیت این موضوع دانست و تاکید کرد: آنها باید در این زمینه آگاه شوند که ادامه کسب و کار و حضور در فضای رقابتی بدون استفاده از فناوری ها و ورود به عصر دیجیتال امکان‌پذیر نیست.

وی با بیان اینکه تحول دیجیتال چهار دستاورد اساسی برای صنایع و کسب و کار فراهم می کند، توضیح داد: بهای تمام شده خدمات و کالاها کاهش و قدرت رقابت و ارتقای کیفی در تولید محصول و خدمات افزایش می یابد و جریان های جدید درآمدی همراه با تنوع گسترده در تولید محصول و خدمات در حوزه کسب و کار برای آنها فراهم می شود.

این کارشناس فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه اگر بنگاه ها و اصناف مختلف وارد عرصه اقتصاد دیجیتال نشوند، همان اتفاقی که برای برخی کسب و کارها مانند آژانس های تاکسی و مسافرتی و هتلینگ، صنعت بانکداری، بیمه و مخابرات افتاد برای آنها نیز می افتد، تصریح کرد: دیجیتالی شدن به سراغ همه کسب و کارها می آید بنابراین اصناف و بنگاه ها باید با این تغییرات همراه شوند و قبل از اینکه فرصت را از دست بدهند خود را آماده کنند.

سراییان با تاکید بر ضرورت آگاهی رسانی و اطلاع رسانی در این زمینه توسط نهادهای مختلف دولتی و مردم نهاد، گفت: تنها عامل ورود به این عرصه در مراحل نخست این است که مدیران ارشد سازمان‌ها و کسب و کارها نسبت به آن اعتقاد پیدا کرده و برای اجرای آن اراده و جدیت داشته باشند و اگر اینگونه نباشد کسب و کار آنها به طور جدی در معرض نابودی قرار می گیرد.

وی ادامه داد: در مرحله بعد باید مدیران شرکت ها و بنگاه ها، تحول دیجیتال را به عنوان یکی از اولویت های اساسی مد نظر بگیرند و با قدم های کوچک اما مطمئن و محکم در این زمینه گام بردارند.

سراییان عواملی مانند فرهنگ‌سازی، نیروی انسانی و جدیت و اراده مدیریت را برای پیشبرد تحول دیجیتال ضروری خواند و تاکید کرد: لازم است این موضوع بطور مستمر توسط مسوولان و مدیران بخش های دولتی و خصوصی پیگیری شود و حالت شعاری نداشته باشد.

وی همچنین اظهار داشت: تحول دیجیتال به این معنی است که کل یک کسب و کار متحول شود و فقط بحث استفاده از یک درگاه اطلاع رسانی نیست بلکه شامل تغییرات بنیادی و اساسی در فرایندهای انجام کار، تولید و تولید درآمد است.

وی با اشاره به اینکه مدیران باید با آموزش و آگاهی رسانی با ابعاد تحول دیجیتال آشنا شوند، افزود: این موضوع ابعاد بسیار گسترده و زمان بر دارد که شرط اول تحقق آن، خواست و اراده خود مدیر مجموعه است و نهادهای مختلف می توانند در این زمینه تسهیلگری کنند، آموزش دهند، نمونه های موفق را معرفی کرده و دستاوردهای موفق و همچنین طرح های ناموفق را به اشتراگ بگذارند.

سراییان، آگاهی بخشی، آموزش، ترویج، حفاظت و امنیت داده ها، ایجاد چارچوب های حقوقی و ایجاد مشوق های مالی را از وظایف و راهبردهای دولت در این زمینه عنوان کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار