معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه ۱۳۰ هزار نفر از متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن در استان اصفهان حائز شرایط هستند گفت: تاکنون برای بیش از ۷۰ درصد متقاضیان حائز شرایط در طرح نهضت ملی مسکن استان تامین زمین انجام شده است.
کد خبر: ۱۰۶۰۱۷۶
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۶ 03 August 2022

امیر زاغیان افزود: تامین زمین بعنوان مهمترین اقدام برای تحقق پذیری سیاستگذاری نهضت ملی مسکن در گام اول  محسوب می‌شود و سهمیه استان  اصفهان در چهار سال حدود ۲۰۳ هزار واحد و سالی ۵۰ هزار واحد است که بطور معمول مهمترین بحث در سال اول این سیاستگذاری تامین زمین است.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان اظهار داشت: تاکنون برای بیش از ۲۰ هزار واحد مسکونی پروانه ساخت گرفته شده و مراحل ساخت ساز در این واحدها شروع شده است.

وی خاطرنشان کرد: استان اصفهان با بیش از ۴۲۳ هزار نفر متقاضی از نظر میزان ثبت نام در طرح نهضت ملی مسکن پس از تهران بعنوان دومین استان کشور است.

زاغیان با اشاره به اینکه واحدهای طرح نهضت ملی بدون احراز سکونت به متقاضیان سایر شهرها و استان ها اختصاص پیدا نخواهد کرد، بیان کرد: بر اساس بررسی کلان که بر مبنای سه رقم اول کُد ملی افراد ثبت نام شده انجام شده بطور تقریبی بیش از ۶۰ درصد از مجموع ثبت نام شوندگان در همه شهرهای جدید و شهرهای بالای صدهزار نفر استان از همان شهر هستند و کمتر از ۲۰ درصد کد ملی آنها مربوط به خارج از استان است که دستکم پنج سال سابقه سکونت در محل را دارند.

وی افزود: متقاضیان باید شرایط لازم از جمله احراز سکونت، سبز بودن فرم "جیم "، دریافت نکردن وام های دولتی و نداشتن مالکیت را داشته باشند.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: طرح نهضت ملی مسکن بدلایل برنامه ریزی جمعیتی در شهر اصفهان انجام نشده است و در راستای سیاست گذاری های قبلی برنامه ریزی شهری که شهرهای جدید بهارستان، فولادشهر و شاهین شهر در اطراف اصفهان برای سکونت سر ریز جمعیت تعریف شده بود، وظیفه ظرفیت پذیری این ساکنان را بر عهده دارند.

وی تصریح کرد: دولت به متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن به چشم سر ریز جمعیت نگاه نمی‌کند و این افراد ساکنانی هستند که قرار است در این طرح خانه دار شوند و بر اساس قانون احراز سکونت که متقاضیان باید دستکم پنج سال در آن شهر سکونت داشته باشند و این افراد دیگر مهاجر محسوب نمی‌شوند.

به گفته وی، در نهضت ملی ساکنان همان شهر خانه دار می شوند و قرار نیست مهاجر پذیری یا مهاجر فرستی انجام شود و با خانه دار شدن این افراد، ظرفیت بعنوان خانه های خالی ایجاد می شود که این ظرفیت باید در آینده مدیریت شود.

زاغیان اضافه کرد: با استفاده از تجارب مسکن مهر در طرح نهضت ملی مسکن هم سعی کردیم که تمام این زمین ها را نزدیک شهرها و مجاور خدمات زیربنایی و روبنایی شهری قرار داشته باشند و همه این زمین های الحاقی مورد تایید تمام کمیسیون های تخصصی شهرسازی استانی و کشوری قرار گرفته اند و از تمام شرایط لازم برخوردارند و پس از آن وارد فرآیند تفکیک یا واگذاری به افراد می شود.

وی خاطرنشان کرد: متقاضیان نهضت ملی مسکن باید برای دستکم حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان بعنوان سهم آورده برنامه ریزی لازم را داشته باشند و برنامه ریزی اقتصادی برای باز پرداخت اقساط وام را هم داشته باشند و این آورده در اقساط ۴۰ میلیون تومانی و بر اساس پیشرفت فیزیکی از متقاضیان دریافت می شود.

وی افزود: معاونت مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی در سه حوزه نظارت بر نظام مهندسی، باز آفرینی شهری و بافت‌های فرسوده و برنامه ریزی اقتصاد مسکن فعالیت می کند که این مورد در دولت سیزدهم با سیاست گذاری نهضت ملی در حال انجام است.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان اظهار داشت: شناسایی ساختمان‌های نظیر متروپل و پلاسکو و معرفی آنها به مراجع قضایی یا شهرداری ها بیشترین کاری است که راه و شهرسازی از نظر قانونی می تواند انجام دهد.

وی ادامه داد: بر اساس مبحث ۲۲ قانون، وظیفه نگه داشتن ساختمان پس از پایان کار مطابق استاندارد بر عهده بهره برداران آن است و شهرداری ها وظیفه اصلی متوقف کردن ساختمان های قدیمی و تذکر به بهره برداران آنها را بر مبنای مبحث ۲۲ بر عهده دارند.

زاغیان با بیان اینکه مدیران ساختمان نباید از وظایف خود غافل شوند گفت: قانون وظیفه مدیر یک ساختمان را مشخص کرده است اما این مساله مغفول مانده است. 

وی بیان کرد: تنها گرفتن حق شارژ و نظافت در ساختمان بعنوان وظیفه مدیران ساختمان محسوب نمی شود، بلکه بر اساس مبحث ۲۲ ساختمان، وظیفه اصلی بهره برداری از این ساختمان و انطباق آن با استانداردها بر عهده مدیران ساختمانهاست که وظیفه بسیار مهمی محسوب می شود و در صورتیکه آسانسور با کوچکترین مشکلی مواجه است باید توسط مدیر ساختمان قطع شود و در صورتیکه نقصی در نرده‌های پله ها وجود دارد باید ارتباط پله را قطع کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار