مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با بیان اینکه ذخیره کنونی سد زاینده رود در پی بارش‌های سیلابی ۲۷۷ میلیون مترمکعب است، گفت: ۲۲ درصد از ظرفیت سد زاینده رود هم اکنون پرشدگی دارد و همچنان ۷۸درصد از ظرفیت این سد خالی است.
کد خبر: ۱۰۵۹۲۱۰
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۴ 30 July 2022

حسن ساسانی افزود: حجم آب ورودی به سد هم اکنون ۶۶.۹۰ مترمکعب بر ثانیه و خروجی از آن ۲۹ مترمکعب بر ثانیه است.
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با بیان اینکه حجم بارندگی شبانه روز گذشته در کوهرنگ ۳.۵ میلیمتر بوده، ادامه داد: با توجه به گرمای هوا و وضعیت ذخیره این سد، مدیریت مصرف آب در همه بخش‌ها از جمله شرب و بهداشت، کشاورزی و صنعت ضروری است.
وی گفت: ورودی آب به سد زاینده‌رود از ابتدای سال آبی (مهرماه ۱۴۰۰) تاکنون در مجموع ۹۱۵ میلیون مترمکعب بوده، در حالی که این سد در مدت مشابه سال گذشته ۷۱۵ میلیون مترمکعب و در بلندمدت، یک میلیارد و ۲۷۸ میلیون مترمکعب ورودی داشت.
حسن ساسانی با بیان اینکه ورودی به سد زاینده رود از ابتدای سال آبی تاکنون در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۸ درصد افزایش دارد، افزود: مقایسه ورودی آب به سد زاینده رود در سال آبی کنونی با مشابه بلند مدت همچنان حاکی از کاهش ۲۸ درصدی ورودی آب به این سد است.
وی همچنین حجم آب خروجی از این سد مخزنی را از ابتدای سال آبی تاکنون ۸۶۳ میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: خروجی از سد در مدت مشابه سال گذشته ۵۵۷ میلیون مترمکعب و در مشابه بلندمدت یک میلیارد و ۹۸ میلیون مترمکعب بوده است.
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان ادامه داد: خروجی از سد زاینده رود امسال نسبت به سال گذشته ۵۵ درصد افزایش و در مقایسه با حجم خروجی در بلند مدت ۲۱ درصد کاهش نشان می‌دهد.
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با اشاره به اینکه ذخیره سد زاینده‌رود در مدت مشابه سال گذشته ۳۲۳ میلیون مترمکعب و در مشابه بلند مدت ۹۱۶ میلیون مترمکعب بود، ادامه داد: ذخیره کنونی این سد مخزنی در مقایسه با سال گذشته ۱۴ درصد و نسبت به بلند مدت ۷۰ درصد کاهش نشان می‌دهد.
ساسانی همچنین به میانگین بارش‌های تاکنون کوهرنگ سرشاخه اصلی حوضه زاینده رود اشاره و گفت: از ابتدای سال آبی، مهر ۱۴۰۰، تا امروز هشتم مردادماه یک هزار و ۲۵۰ میلیمتر بارش در در کوهرنگ ثبت شده در حالی که مدت مشابه سال گذشته میانگین بارشی این منطقه ۸۲۱ میلیمتر و بلند مدت تا امروز یک هزار و ۳۵۴ میلیمتر بود.
سد زاینده رود با ظرفیت اسمی یک میلیارد و ۲۳۹ میلیون مترمکعب به عنوان یکی از اصلی‌ترین سد‌های مرکز کشور و تأمین کننده آب آشامیدنی، محیط زیست، کشاورزی و صنعت در منطقه مرکزی ایران است.
این سد قوسی شکل که سال ۱۳۴۹ به بهره‌برداری رسید در ۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان در شهرستان چادگان قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار