معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان گفت: سهم اقتصاد دانش بنیان در استان اصفهان حدود ۲.۵ درصد است درحالیکه این سهم در سطح کشور کمتر از یک درصد برآورد می شود.
کد خبر: ۱۰۵۳۶۰۹
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۴۰۱ - ۰۲:۵۴ 29 June 2022

امیررضا نقش افزود: با توجه به هدفگذاری انجام شده و همچنین شعار امسال مبنی بر تولید دانش بنیان، تلاش می شود تا این سهم در ۲ سال آینده به پنج درصد برسد که پنج برابر وضعیت فعلی کشور است.

وی به مهمترین نقش پذیری های استان اصفهان در نظام تقسیم کار ملی و منطقه ای اشاره کرد و اظهار داشت: حفظ و ارتقای جایگاه اقتصاد دانش بنیان در کشور بعنوان مرکز علم و فناوری، ارتقای نقش ترانزیتی استان با ایجاد هاب لجستیکی در سطح ملی، ارتقای جایگاه استان در تولیدات کشاورزی ارگانیک و سالم در سطح ملی، ارتقا و توسعه جایگاه انواع گردشگری و ارتقای مدیریت جامع منابع آب و بهره گیری از فناوری نو در بازچرخش آب از جمله آنهاست.

نقش، راهبردها و محورهای اصلی توسعه استان را در پنج محور آموزش، علم و فناوری، ارتقای فرهنگ و هنر، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، صنعت و معدن و کشاورزی دانست و افزود: با توجه به معضل کم آبی در استان، توسعه گردشگری و کشاورزی ارگانیک در دستور کار است.

وی با اشاره به ظرفیت های استان اصفهان در زمینه های مختلف و فعالیت بیش از ۶۰۰ شرکت دانش بنیان و فناور در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، اظهار داشت: این استان بیش از ۱۷۰ دانشگاه و مرکز آموزشی عالی و ظرفیت های بسیار خوبی در زمینه نیروی انسانی دارد.

نقش با اشاره به حدود ۹ هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی در ۷۶ شهرک و ناحیه صنعتی استان اصفهان، اضافه کرد: ۱۳ درصد تولید ناخالص داخلی، ۴۵ درصد فولاد، ۵۵ درصد مصنوعات طلا، ۲۰ درصد فراورده های نفتی، ۴۵ درصد مصالح ساختمانی و سنگ، ۷۰ درصد فرش و بافت فرش، ۴۵ درصد نساجی و ۲۵ درصد تشکیلات پزشکی و دارویی کشور در استان اصفهان تولید می شود و سهم ۱۱.۷ درصدی در حمل و نقل کالا دارد.

وی با تاکید بر اینکه صنعت استان اصفهان، ملی است، گفت: اصفهان در بحث ترانزینی، شاهراه ۹ استان است و ۷۰ درصد حمل و نقل ریلی کشور از این استان عبور می کند.

معاون استانداری اصفهان با بیان اینکه در صنعت بدنبال تکمیل زنجیره تولید به سمت صنایع پایین دستی هستیم، خاطرنشان کرد: اهداف کمی رشد اقتصادی استان اصفهان ۷.۴ درصد برآورد شده است.

نقش با بیان اینکه صنعت و معدن، آب، برق و گاز بیشترین سهم را در تولید ناخالص داخلی در اصفهان دارند، تصریح کرد: توان تولید در استان اصفهان بالاتر از یک است و نسبت به جمعیت، ارزش افزوده خوبی دارد.

وی با بیان اینکه اصفهان در صادرات رشد خوبی داشته است، گفت: صادرات از کمرگات از ۸۶۶ میلیون دلار در سال ۹۹ به یکهزار و ۳۵۵ میلیون دلار در سال گذشته رسید و پیش بینی ها در سال جاری حاکی از افزایش آن است.

وی با تاکید بر لزوم توسعه پایانه بار هوایی اصفهان افزود: از نظر تعداد پروازها باید با کشورهای دیگر بویژه برای صادرات محصولات کشاورزی رایزنی شود.

نقش با بیان اینکه با وجود خشکسالی در سال های اخیر اصفهان به سمت توسعه کشت های گلخانه ای حرکت کرده است، خاطرنشان کرد: در طرح قطار تندروی اصفهان - تهران نیز که ۲۵۰ کیلومتر آن در استان اصفهان است تا کنون ۶۵ درصد در زیرساخت ها پیشرفت فیزیکی داشته است و نیازمند سرمایه گذاری برای پیشبرد آن هستیم.

وی با اشاره به اینکه سفر رایزنان اقتصادی وزارت امور خارجه به اصفهان، فرصت خوبی برای برقراری تعامل و ارتباط و رویکرد جدیدی است، گفت: حرکت منسجمی در این زمینه اتفاق افتاده است و نیاز داریم که قابلیت های کشور در همه بخش ها بویژه فناوری و دانش بنیان در بازارهای جهانی بیش از پیش معرفی شود تا تولیدکنندگان ما به آینده امیدوار باشند و بسیاری از مشکلات آنها حل شود.

معاون استانداری اصفهان با بیان اینکه شرکت ها و صنایع مختلف اصفهان به حمایت برای صادرات بیشتر نیاز دارند، تصریح کرد: کمک رایزنان اقتصادی وزارت امور خارجه در این زمینه بسیار مهم است و امیدواریم که برگزاری این نشست ها تداوم داشته باشد.

رییس اداره اطلاعات اقتصادی و همکاری های توسعه ای وزارت امور خارجه نیز در این نشست با تاکید بر اینکه هدف ما در این سفر آشنایی با ظرفیت های استان اصفهان و بکارگیری آنها در ماموریت هاست، گفت: ما آموزش و اطلاع رسانی در پرتال های فارسی و انگلیسی را در این زمینه در دستور کار داریم و رویکرد ویژه ما حمایت از کسب و کارها و شرکت های دانش بنیان است.

محمدجواد همت پناه با اشاره به اینکه در بخش آموزش، برگزاری دوره های آموزشی و بازدید از استان ها را تدارک دیدیم، افزود: رایزنان اقتصادی وزارت امور خارجه پیش از این بازدیدهایی از ظرفیت های استان های قزوین و مرکزی و صنایع عسلویه داشته اند.

وی با بیان اینکه این بازدیدها در شناخت کارشناسان اقتصادی وزارت امور خارجه از ظرفیت های مختلف استان ها بسیار موثر بود، اظهار داشت: این کارشناسان باید آشنایی کامل نسبت به مزیت های اقتصادی کشور، ظرفیت های صادراتی و نیازمندی های شرکت های ما داشته باشند تا بتوانند کارها را به خوبی پیگیری کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار