نشستی با موضوع ارائه راه حل هایی برای جریان دائمی زاینده رود با حضور مهدی طغیانی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، مسعود صرامی، کارآفرین و بنیان‌گذار اصفهان سیتی سنتر و پروژه های شهرک سلامت و فدک مال، محمد کوشا‌فر، استاد دانشگاه و متخصص محیط زیست، محمد درویش، کنشگر محیط زیست و آرش رحیمی، موسس و مدیر مجتمع آموزشی اقتصاد برگزار گردید.
کد خبر: ۱۰۵۳۳۵۲
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۵ 28 June 2022

نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: نامه‌ای به رئیس دستگاه قضایی نوشته‌ و از آیت‌الله اژه‌ای درباره عملکرد دستگاه قضایی برای بالادست زاینده‌رود استمداد کمک کرده و خواسته‌ با تمام قوا کمک کنند تا زاینده‌رود احیا شود.

مهدی طغیانی در نشستی با موضوع ارائه راه حل‌هایی برای جریان دایمی زاینده‌رود که در مجتمع فرهنگی آموزشی اقتصاد اصفهان برگزار شد، با تأکید بر پیچیده‌تر شدن مسایل و مشکلات پیرامون زاینده‌رود، اظهار کرد: طبق تابلوی منابع و مصارف که نشان دهنده منابع تأمین آب رودخانه و بار مصرفی آن می‌شود، زاینده‌رود در وضعیت عادی و بدون خشکسالی یک میلیارد مکعب کسری آب دارد و این یعنی مصارفی تعریف شده که منابع آن وجود ندارد و باید مصرف و برداشت آب از منابع زاینده‌رود برداشته شود.

وی ادامه داد: نامه‌ای به رئیس دستگاه قضایی نوشته‌ام و از آیت‌الله اژه‌ای درباره عملکرد دستگاه قضایی برای بالادست زاینده‌رود استمداد کمک کرده‌ام و خواسته‌ با تمام قوا کمک کنند تا زاینده‌رود احیا شود و نگذاریم این مسئله پیچیده‌تر شود.

مسعود صرامی با اشاره به اینکه حکومت‌ها قانون‌گذار و مجری و حافظ آن قوانین هستند، گفت: کارآفرینان باید برای نیازهای جامعه اندیشیده و با کمک و اتحاد همگانی، هر کار غیرممکن را ممکن سازند.

وی در ادامه در مورد مساله آب و خشکی زاینده‌رود عنوان کرد: ما تلاش کرده ایم در گام نخست با راه اندازی پروژه تصفیه‌خانه آب های خاکستری و تبدیل آن به آب قابل استفاده در بهبود شرایط حرکتی داشته باشیم.

صرامی از ایجاد مخازن‌ جمع آوری آب باران به منظور تأمین آب جهت مصارف شست و شو، آبیاری فضای سبز و انتقال آب برای استفاده در صنایع مورد نیاز، که تأثیر به ‌سزایی در مدیریت بهینه منابع آبی دارد خبر داد.

وی ادامه داد: استفاده از تجربیات در ابرپروژه های انجام شده یا در حال انجام در اصفهان به عنوان دغدغه ای اجتماعی، اقتصادی و محیط زیستی نام برد و ابراز امیدواری کرد بتوان این تجربیات را در سطحی کلان اجرا نمود.

درویش نیز ضمن تأکید بر اینکه نباید اجازه دهیم جریان های ناپایدار کننده در اصفهان گسترش یابد، با اشاره به مسائلی که موجب افزایش این جریان ها در حوزه آبی رودخانه می‌شود از عدم تخصیص حقوق زیست محیطی حریم زاینده‌رود به ویژه تالاب گاوخونی انتقاد کرد و افزود: عدم جاری بودن زاینده رود، روند افت سطح آب‌های زیرزمینی را افزایش داده و باعث گسترده ‌تر شدن فرو نشست‌ها و مهاجرت از استان خواهد شد؛ بنابراین باید در هر شرایطی حق‌آبه تالاب گاوخونی را در اولویت بعد از شرب قرار دهیم و این به معنای تقدم آنها بر حوزه صنعت و کشاورزی است.

لازم بذکر است آرش رحیمی ضمن تشکر از اینکه شرکت کنندگان میزبانی مدرسه اقتصاد را برای این جلسه مهم پذیرفتند، ابراز امیدواری کرد تکرار جلسات تخصصی با حضور اندیشمندان و کارافرینان و قانون گذاران بتواند گره ای از وضع موجود بکاهد.

 وی همچنین تاکید کرد: هر راه حل بلند مدتی نیاز به اعتماد عمومی دارد. زمانی برداشت بالادست و پایین دست زاینده رود به نفع حق آبه محیط زیست متوقف می شود که هم دولت بتواند راه حل های منطقی و باورپذیر اقتصادی ارائه دهد و هم مردم بتوانند خیر عمومی را بر نفع شخصی ترجیح دهند.

وی تلاش مدرسه اقتصاد برای آموزش تفکر سیستمی به نوجوانان را راه حلی بلند مدت برای موضوعات کلان ملی دانست.

در پایان این نشست حاضران با گزارش مسعود صرامی از روند احداث بیمارستان شهرک سلامت که می تواند در جذب سه میلیارد دلار توریسم سلامت نحوه درآمدهای پایدار در شهر اصفهان را دگرگون کند و همچنین گزارش آرش رحیمی از اقدامات انجام شده برای احداث نخستین شهر آموزش در خاورمیانه که اصفهان را به قطب آموزش منطقه تبدیل خواهد کرد مطلع شدند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار