مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه اصفهان از روش‌های علمی آبیاری استفاده می‌کند، گفت: ۶۰ درصد عرصه‌ها تحت آبیاری مدیریت شده هستند و خیابان‌های قدیمی شهر اصفهان به شیوه غرقابی آبیاری می‌شوند.
کد خبر: ۱۰۵۲۴۹۳
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۲ 22 June 2022

مجید عرفان‌منش با اشاره به اینکه در گذشته اصفهان باغ شهری بوده ولی متاسفانه در 50 سال اخیر دچار تغییراتی شده، اظهار داشت: عقب نشینی شهر را احساس می‌کنیم چرا که حاشیه زاینده‌رود همیشه پر از بیشه‌زار و مَرغزار بود و اکنون به ساختمان تبدیل شده است.

وی افزود: اصفهان یکی از شهرهایی بوده که مهندس‌ساز بوده و از باغبانی به درخت‌بانی عقب نشینی کردیم و مراقب خوبی برای محیط زیست نبودیم.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز اصفهان با بیان اینکه طی 10 سال اخیر به علت تنش آبی، درختان با  مشکل مواجه شدند، گفت: از آنجایی که ریشه بعضی درختان ضعیف شده و مشکلاتی را به وجود آورده شهرداری اقدام به قطع آنها کرده ولی دوباره در زمان مناسب باز کاشت می‌شود.

عرفان‌منش ادامه داد: روش‌های متعددی برای آبیاری فضای سبز استفاده می‌شود و در اصفهان از تمام روش‌های علمی که ساده ترین آنها آبیاری غرقابی و تحت فشار است تنها کلانشهر ایران هستیم که از وسعت 6 هزار هکتاری،  4 هزار هکتار در اختیار شهرداری و 2 هزار هکتار در اختیار پادگان‌ها و دانشگاه‌ها است، 60 درصد  عرصه‌های  تحت آبیاری تحت فشار و مدیریت شده هستند و شهر کاملاً تحت پوشش انتقال آب است، اما در خیابان‌های قدیمی شهر اصفهان که دارای آثار زیستی و باستانی هستند به شیوه غرقابی آبیاری می‌شوند.

وی تصریح کرد:درختان در چند جبهه کمبود آب، مشکل خاک و آلودگی هوا ناشی از ریزگردها و گازی که حتی مقدار کم آن هم خطرناک است آسیب می‌بینند. بخش عمده محصولات زیربنایی که در کشور مصرف می‌شود در استان اصفهان تولید می‌شود،  70 درصد فولاد، 70 درصد سوخت جت و بخش عمده‌ای از مصارف فراورده‌های نفتی و 100 درصد مصالح آجری و گچی کشور در اصفهان تولید می‌شود که دود آن به چشم مردم و درختان اصفهان می‌شود.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز اصفهان با اشاره به اینکه اگر بخواهیم آلودگی‌های تولید شده را با فضای سبز خنثی کنیم، اظهار داشت: اصفهان 5 هکتار است  و 2 میلیون نفر اصفهانی داریم و به100 میلیون هکتار نیاز داریم که بسیار زیاد است.

 عرفان‌منش افزود: شهر اصفهان براساس مدل آبی که نیاز آبی را احصا می‌کند  هر سال به 60 میلیون متر مکعب آب نیاز دارد که بتواند فضای سبز را تا حد معمول نگهداری کند. از زاینده رود کاملا بی بهره هستیم و در بهترین شرایط اکنون حدود 25 میلیون متر مکعب آب داریم.

وی خاطرنشان کرد: اصفهان تنها شهری است که از حدود سال 85 اولین تصفیه‌خانه‌های تکمیلی استفاده از پساب را شهرداری اصفهان انجام داد و پساب خریداری کرد، از 3 منبع آبی از جمله آب‌های سطحی، زیر سطحی و آب‌های غیر متعارف پساب که در اختیار داریم 60 میلیون متر مکعب را نمی‌توانیم تامین کنیم و فقط برای 25 میلیون متر مکعب استفاده می‌کنیم که حدود  8 میلیون متر مکعب پساب داریم و در عرصه‌های جنگلی مورد استفاده قرار می‌گیرد، در استان اصفهان حدود 30 هزار حلقه چاه  دارد که شهرداری اصفهان کمتر از 90 حلقه چاه فعال دارد که با کاهش شدید خروجی مواجه است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار