مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان از اتمام عملیات مرمت گنبد عظیم مسجد جامع عباسی اصفهان پس از ۱۱ سال خبر داد.
کد خبر: ۱۰۴۵۷۸۴
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۷ 19 May 2022

روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان اعلام کرد: عملیات مرمت این گنبد امروز با دستور وزیر میراث‌فرهنگی از طریق فضای مجازی و با حضور قائم‌مقام وزیر و معاونت میراث‌فرهنگی کشور به صورت رسمی به پایان رسید و عملیات جمع‌آوری داربست‌های گنبد پس از ۱۱ سال به‌زودی آغاز می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان گفت: گنبد مسجد تاریخی امام(ره) اصفهان با کاربرد بیش از ۵۰۰ هزار قطعه کاشی به‌عنوان بزرگ‌ترین گنبد کاشی‌کاری مساجد تاریخی جهان شناخته می‌شود.

علیرضا ایزدی اضافه کرد: با تأمین اعتبار لازم، همه ترک‌ها، لایه‌های زیرین و تزیینات کاشی‌کاری گنبد با بیش از ۵۰۰ هزار قطعه کاشی به‌طور کامل مرمت شد و با پایان مرمت ترک شانزدهم امروز عملیات مرمت آن پایان یافت.

وی خاطرنشان کرد: اواخر سال ۱۳۸۹ با نصب داربست بر روی گنبد مشاهده شد که در بخش جنوب شرق گنبد به دلیل اینکه بیش از سایر بخش‌های گنبد در معرض آفتاب و عوارض جوی است، لایه‌های زیرین و تزیینات کاشی‌کاری دچار آسیب جدی شده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه این بخش از گنبد در دهه ۸۰ مرمت‌ شده بود، عملیات مرمت با تجهیزات کارگاه و انتخاب پیمانکار متناسب با این گنبد آغاز شد.

وی با بیان اینکه این گنبد عظیم از ۱۶ ترک تشکیل‌ شده و ارتفاع بدنه اصلی از کمربند تابش فوقانی گنبد بیش از ۳۷ متر است، گفت: با بررسی‌های به‌عمل‌آمده در حین عملیات مرمت، مشخص شد سایر ترک‌های گنبد نیز به مرمت نیاز دارد لذا پس از اتمام عملیات ترک‌های آسیب‌دیده و مرمت کامل لایه‌های زیرین گنبد، کار مرمت سایر ترک‌ها نیز در دستور کار قرار گرفت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار