معاون پیشگیری بهزیستی اصفهان گفت: غربالگری اضطراب کودکان با جمعیت هدفی حدود ۲۵۰ هزار نفر امسال در این منطقه انجام می شود.
کد خبر: ۱۰۴۵۱۴۱
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۲ 15 May 2022

علی‌اکبر ابراهیمی افزود:  سال گذشته  بخشی از طرح غربالگری اضطراب کودکان پنج‌تا ۶ سال این استان از طریق مراکز روانشناسی و سامانه الکترونیکی انجام‌شد و امسال نیز با فراگیری بیشتر و اعزام گروه‌های سیار به مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته استان این اختلال موردبررسی می‌گیرد ، هر چند آمار دقیقی از جمعیت مورد هدف نداریم اما غربالگری ۲۵۰ هزار کودک مورد پیش‌بینی است.

 معاون پیشگیری بهزیستی اصفهان ادامه داد: غربالگری‌های پارسال اختلال اضطراب بیش از هزار و ۲۰۰ کودک این استان را مشخص کرد که آنان تحت درمان و آموزش قرار گرفتند.

وی بابیان اینکه خانواده‌ها علاوه بر حضور در مراکز روانشناسی تحت نظارت بهزیستی می‌توانند به سامانه مرکز مشاوره به آدرس moshavereh.behzisti.ir مراجعه و در این غربالگری اضطراب شرکت کرده و وضعیت فرزند خود را در این حوزه موردبررسی قرار دهند.

به گفته ابراهیمی از میان ۱۲۰ مرکز مشاوره استان اصفهان، ۸۰ باب آن پایش و ارائه خدمات به کودکان دارای اختلال را انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: برخی از آنان با سه جلسه روانشناسی تحت درمان قرار گفتند اما همچنان دچار این آسیب بودند که مراقبت‌ها و برنامه‌های حمایتی و مشاوره برای آنان ادامه پیدا کرد.

معاون مدیرکل بهزیستی اصفهان شماره تلفن ۱۴۸۰ مرکز مشاوره اداره کل بهزیستی استان را آماده ارائه مشاوره در حوزه‌های اجتماعی عنوان کرد و خاطرنشان کرد: این سامانه با ۹ نفر روانشناس به‌صورت شبانه‌روزی خدمات‌رسانی می‌کند.

وی اضافه کرد: کاهش اضطراب بین کودکان این استان نیازمند اصلاح سبک فرزند پروری و نشاط اجتماعی در مراکز آموزشی و سطح جامعه است.

معاون پیشگیری بهزیستی اصفهان گفت: نبود نشاط اجتماعی و ناامیدی در فضای جامعه برافزایش نگرانی و اضطراب کودکان استان اصفهان اثر گذاشته است که غربالگری این مؤلفه روانی در بین کودکان پنج‌تا ۶ سال وضعیت نامناسبی را نشان می‌دهد.

ابراهیمی بیان کرد: سبک‌های فرزند پروری نادرست، نگرانی ناشی از نبود پدر و مادر در خانه به دلیل مشغله کاری، اختلالات ناشی از دوران کرونا و سوگ ابراز نشده در این ۲ سال گذشته و کمبود مهارت در برخورد با نیازهای کودکان برافزایش اضطراب کودکان اثر گذاشته است.

وی بابیان اینکه کم‌حوصلگی والدین آسیب‌های زیادی را برای کودکان به همراه می‌آورد، یادآور شد: آموزش نسبت به توانمندسازی خانواده‌ها برای برخورد صحیح و همچنین ارائه خدمات آموزشی در رسانه‌ها و نشر تولیدات اثرگذار و امیدبخش در رسانه ملی و ایجاد نشاط اجتماعی در مدرسه، مهدهای کودک و کل جامعه ضرورت دارد.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: ضعف و کمبود امکانات و آموزش‌ها در مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته برافزایش آسیب‌های کودکان و نوجوان اثر می‌گذارد که گروه‌های سیار با مشارکت مدیریت شهری و دیگر نهادها به آن مناطق برای پایش سلامت روان اعزام می‌شوند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار