منتظري، مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين خبر داد؛
مجتبي منتظري، مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين گفت: استفاده از روش زباله سوزي اولويت نخست نيست و استراتژي کمپوست سازي و دفن بهداشتي در شهر قزوين در حال حاضر بهترين استراتژي جهت مديريت پسماند هاي شهري است.
کد خبر: ۱۰۳۱۹۷
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۴ 29 September 2015
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از روابط عمومي سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين؛ منتظري افزود: روزانه 260 تن پسماند در شهر قزوين توليدمي شود، اين زباله به همراه پسماند برخي از شهرهاي استان به مجتمع پردازش و دفع زباله محمدآباد(کيلومتر 28 جاده قزوين بوئين زهرا ) فرستاده مي شوند بعد از پردازش پسماند، 4 درصد از اين زباله ها كه قابل بازيافت هستند مانند کاغذ ، پلاستيک و... جداسازي مي گردند و به صنايع تبديلي جهت توليد محصولات جديد فرستاده مي شوند 60 درصد که مواد آلي هستند به سايت كمپوست سازي جهت توليد كودآلي وارد مي گردند و در نهايت 36 درصد زباله ها دفن بهداشتي مي شونداين محل دفن که برا اساس اصول ارزيابي اثرات زيست محيطي مکان يابي و طراحي شده است علاوه بر لايه عايق GCL جهت جلوگيري از آلودگي آب هاي زير زميني مجهزبه لوله ها و تجهيزات جمع آوري و تصفيه شيرابه مي باشد . بنابراين اثرات منفي زيست محيطي ناشي ازدفع پسماند به حداقل ممکن رسيده است .

وي در ادامه تصريح کرد: جهت مديريت پسماندهاي شهري منابع علمي بهترين روشها را براساس اولويت به ترتيب كاهش توليد زباله، بازيافت و كمپوست سازي، بازيابي انرژي و در نهايت دفن معرفي کرده‌اند .

براساس طرح جامع مديريت پسماند در شهر قزوين(با توجه به اينکه 70 درصد زباله شهر قزوين آلي است ) و با در نظر گرفتن سلسه مراتب مديريت پسماند كمپوست سازي به عنوان روش مطلوب در شهر قزوين به مرحله اجرا گذاشته شد.با توجه به اين كه 95 درصد مواد غذايي از خاك نشات مي گيرند كمپوست توليدي مي تواند به عنوان يك ماده اصلاح كنند بافت خاك و به علت دارا بودن عناصر كلسيم و منيزيم جهت رونق كشاورزي در استان بسيار مورد توجه است.

به علاوه کود آلي جايگزين بسيار مطلوبي جهت جايگزيني کود هاي شيميايي است. مطالعات نشان داده است استفاده از کود كمپوست مقاومت گياهان به تنش خشكي را افزايش مي‌دهد و اين موضوع در كشورما كه با مشكل كمبود منابع آب مواجه هستيم بسيار با اهميت است.

مدير عامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين خاطر نشان کرد: پردازش حرارتي پسماند ( گازسازي و زباله سوزي) تكنولوژي بسيار جديدي است به طوري كه تعداد بسيار محدودي از آن در كل دنيا به مرحله بهره برداري رسيده است که عمده اين کشورها جزء کشورهاي صادر کننده اين نوع تجهيزات هستند اين تکنولوژي به علت اينکه به تازگي جهت پردازش حرارتي زباله مورد استفاده قرار گرفته است مراحل سعي و خطا را سپري مي كند و هنوز به مرحله ثبات عملكرد نرسيده است درکنارآلاينده هاي توليدي در اين روش ( دي اکسين و فوران و ساير آلاينده هاي هوا ) كه برخي از آنها در دسته A مواد سراطانزا هستند مسئله مصرف آب نيز در روش سوزندان زباله مطرح است زيرا حجم بسيار زيادي آب در اين روش جهت استفاده در ديگ بخار مورد نياز است (بخار توليدي در نهايت جهت توليد برق وارد توربين ها وژنراتورها مي شود ) .

منتظري ضمن اشاره به کمبود آب در کشور خصوصا شهر قزوين و نياز آب بسيار در اجراي اين روش اظهار کرد : با توجه به اين كه در استان قزوين با مشكل كمبود منابع آب مواجه هستيم و اثرات ناشي از كمبود آب در استان خشك شدن برخي از باغات را در پي داشته است و در آينده مشکل کمبود آب نمود بيشتري خواهد يافت بهتر است صنايع و تكنولوژيهاي انتخاب گردند كه وابستگي كمتري به منابع آبي داشته باشد.

وي اضافه کرد:در روش پردازش حرارتي پسماند همچنين پسابي توليد مي گردد ( توليدي از اسکرابر شوينده گاز و تجهيزات خنک کننده گاز خروجي ) که حاوي مواد معلق و محلول مانند استيک اسيد ، سولفور و فنل است که رها سازي اين پساب در محيط خود معضلات زيست محيطي فراواني در پي دارد . در كنار اينها ميتوان به هزينه سرمايه گذاري ، بهره برداري و نگهداري بسيار بالاي نيروگاه هاي زباله سوز اشاره كرد كه در مقايسه با روشهاي كمپوست سازي و دفن بهداشتي بسيار بالاتر مي باشد در برخي موارد جهت کم کردن آثار زيست محيطي مانند کاهش گازهاي سمي و تصفيه پساب نياز به تجهيزات تکميلي ديگري نيز هست که اين موارد هزينه هاي سربار در نگهداري از تجهيزات را به همراه خواهد داشت.

اين مسئول در پايان خاطر نشان کرد: بنابرعلل گفته شده روش كمپوست سازي  به عنوان روش مناسب دفع زباله توصيه ميشود. ساخت نيروگاه زباله سوز جهت پسماند شهري در اولويت هاي بعدي مي تواند به عنوان گزينه مورد توجه باشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار