همزمان با یازدهمین نمایشگاه تخصصی صنعت برق و اتوماسیون صنعتی نشست خبری بررسی چالش ها و فرصت های اشتغال و کارآفرینی در رشته مهندسی برق برگزار شد.
کد خبر: ۱۰۰۱۳۸۰
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۵ 14 October 2021

رییس انجمن صنایع همگن برق و الکترونیک استان اصفهان در این جلسه صنعت برق را جز صنایع مادر دانست عنوان کرد: امروز صنعت برق کشور به خودکفایی رسیده است.

به گفته سید محسن پورسعید ضرورت دارد تقویت روحیه خودباوری در جوانان به خصوص جوانان صنعتگر تقویت شود چرا که در حال حاضر جوانان تمام آینده و سکو پرش خود را در آن سوی مرزها می بینند نگاهی که به شدت اشتباه است.

وی با بیان اینکه تشدید تفکر مهاجرت به زیان کشور است تصریح کرد: خروج متخصصان از کشور چالشی جدی است که گریبان گیر کشوور شده و این کشور برای ادامه راه نیازمند روحیه و دانش جوانان متخصص است.

پورسعید در مورد صنعت برق و چالش ها و فرصت های پیش روی این صنعت اظهار کرد: استانداردهای محصولات صادر شده چندان مورد تایید بین الملل نیست و این موضوع تبدیل به چالشی جدی شده و باید بهبود شرایط استاندارد محصولات صادراتی در دستور کار صنعتگران قرار گیرد.

رییس انجمن صنایع همگن برق و الکترونیک استان اصفهان تاکید کرد: باید هر چه سریعتر به صورت علمی و تخصصی به سمت بازاریابی صنعتی گام برداریم تا فرصت رشد و توسعه صنعت برق را در سطح ملی و بین المللی از دست ندهیم.

توقع یک شبه ره صد ساله رفتن، مدرک گرایی و صادرات نیروی متخصص از کشور سه چالشی بود که مدیر مجموعه ماهر محور صنعت در این نشست از آنها یاد کرد.

حسین فرهادی رویافروشی را آفت جامعه امروز به خصوص در بخش صنعت دانست و اظهار کرد: تفکر کسب موفقیت سریع بدون شکست در جامعه رواج پیدا کرده این تفکر آسیب های زیادی به همراه دارد باید قشر جوان دریابند که دستیابی به موفقیت نیاز به تلاش و پشتکار دارد.

فرهادی افزود: نظام آموزشی در کشور نیاز به تحول اساسی دارد در بخش مهندسی بیش از اینکه مهندس واقعی داشته باشیم افرادی وجود دارند که تنها مدرک مهندسی به دست گرفته اند و تفکر و دانش لازم را دارا نیستند.

 این کارآفرین با انتقاد از اینکه امروز شاهد صادرات نیروی انسانی خلاق از کشور هستیم عنوان کرد: صادرات برای هر کشوری ضروری است صادراتی که بتواند در مقابل برای آن کشور ارزش و افزوده مالی داشته باشد این در حالی است که هر روز تعداد زیادی از نیروی انسانی که می توانند چرخ های صنعت کشور را به گردش در بیاورند از این کشور می روند که باید هر چه سریع تر نسبت به این موضوع راه حل جدی پیدا کرد.

وی ایجاد انگیزه در کنار آموزش و تخصص را راه حل برون رفت از مشکلات صنعتی کشور و ایجاد اشتغال برای جوانان عنوان کرد و گفت: در جامعه افراد مستعد بسیاری وجود دارند که اگر امید و ایجاد انگیزه برای آنها ایجاد شود در سایه تخصص و مهارت می توانند به موفق برسند.

فرهادی یکی از چالش های مهندسی برق قیمت گذاری و درآمد پایین مهندسان برق عنوان کرد و افزود: با وجودی که یک مهندس برق در بازار کار می کند، اما در نهایت عایدی و درآمد لازم را کسب نمی کند که یکی از دلایل آن پایین بودن سطح تفکر و توقعات پایین در بین فعالان این صنعت است.

وی با تاکید بر اینکه در هلدینگ ماهر بر روی تفکر دانش پذیران کار می کنیم، تصریح کرد: در وهله اول باید مهارت عمومی (مذاکره، اقناع، نحوه ارتباط با کارگر و کارفرما و ...) و در مرحله دوم مهارت های تخصصی و کاربردی را به مهندسان برق آموزش دهیم به همین منظور ما به سمت تولید آموزش های مهارت محور رفته ایم.

این کارآفرین با تاکید بر اینکه نیازهای عادی و اساسی، حمل و ‌نقل، بیولوژیک، مسکن و خرد و خوراک و … در سایه صنعت برق مرتفع می شود، تصریح کرد: صنعت برق تنها معطوف به تولید نیست و تولید آخرین مرحله کار است، صنعت برق شامل مشاوره، تعمیرات، آموزش، تامین کننده، فروشنده تجهیزات در بین کشورهای همسایه، بازاریابی صنعتی، ممیزی انرژی و ... است.

 حسن فرهادی، بنیانگذار مجموعه ماهر محور صنعت در این نشست گفت: دانشگاه ها باید در تربیت نیروی کار همانند هلدینگ ماهر نیروی متخصص برای آینده تربیت کنند و این موضوع نیازمند تحول اساسی در این سیستم است.

وی اضافه کرد: اگر چالش هایی همچون تبادل ارز، جابجایی ماشین آلات و ... برطرف شود، بهترین فرصت برای مهندسین برق ایرانی و صادرات این رشته مهیا می شود.

فرهادی با بیان اینکه مهندسی برق نیازمند دو ‌نوع مهارت عمومی و ‌تخصصی است، گفت: بخش عظیمی از چالش ها به سیستم موجود برمی گردد، اما بخشی از چالش ها به نگاه خود ما برمی گردد و باید توجه داشت که یکی از ضعف های صنعت و مهندسی برق در ارتباط موثر است.

وی تاکید کرد: تعهد، شخصیت، رفتار و تخصص اگر در بین مهندسین این رشته باشد، فعالیت آنها حتی می تواند منجر به موفقیت در بازارهای صادراتی شود.

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار