مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت : سازمان زمین شناسی آخرین نتایج نرخ‌های فرونشست را در اصفهان آبان امسال اعلام خواهدکرد.
کد خبر: ۱۰۰۰۹۹۹
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۴ 12 October 2021

منصور شیشه فروش با بیان اینکه باید منتظر اعلام این نتایج باشیم افزود: البته اثرات فرونشست زمین در برخی از دشت‌ها تعیین شده و متناسب با شرایط خطر اعلام شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: ۶ گروه عملیاتی از سازمان زمین شناسی کشور از ۲ سال گذشته تاکنون در استان مستقر شدند و دشت‌های این خطه را پایش کردند.

وی اضافه کرد: عملیات پایش این دشت‌ها با پشتیبانی استان و تامین نیازها و ارائه اطلاعات مورد نظر، با استفاده از روش‌های تلفیقی زمین شناسی و مهندسی آب زمین شناسی و برداشت های صحرایی و استفاده از تصاویر ماهواره ای انجام شد و  ۲۷ دستگاه جی پی اس هم در این زمینه برای تعیین شرایط در استان نصب شد.

شیشه فروش با اشاره به اینکه همچنان تیمی از سازمان زمین شناسی کشور در کاشان مستقر و در حال بررسی این دشت‌هاست افزود: نرخ فرونشست زمین در دشت‌های اصفهان،برخوار،دولت آباد، حبیب آباد، مهیار، دشت‌های کاشان، بادرود، نطنز، اردستان و آران و بیدگل بررسی شد.

وی اظهار داشت: فروچاله‌هایی در دشت مهیار گزارش شده که باید اداره راهداری با همکاری سازمان زمین شناسی و اداره راه و شهرسازی طرح‌های ارزیابی خطر را در بخش‌های جاده‌ها و پل‌ها متناسب با نرخ فرونشست زمین ارائه کنند و اقدامات لازم در این زمینه را انجام دهند.

وی افزود: :همه دستگاه‌های اجرایی و خدمات رسان بر اساس قانون موظفند تاسیسات خود را در برابر اثرات فرونشست زمین، زلزله و خطرات دیگر مستحکم، تاب آور و ایمن کنند ؛  این دستگاه‌ها از جمله فرودگاه اصفهان، راهداری و حمل و نقل جاده ای و راه و شهرسازی از سال های گذشته مکلف شدند  استعلام‌های لازم در این زمینه را پیش از اجرای طرح‌های توسعه‌ای دریافت کنند.

وی با بیان اینکه راهبرد پیشگیری و کنترل اثرات فرونشست، تدوین و به همه دستگاه‌ها ابلاغ شده است ادامه داد: در شرایط کنونی از سال‌های گذشته به همه دستگاه‌ها ابلاغ شده که طرح توسعه در مکان‌های در خطر فرونشست انجام نشود همچنین متناسب با طرح آمایش سرزمینی بارگذاری بیش از حد در مناطق متاثر از فرونشست که جزو مناطق مستعد خطر هستند، عملی نشود.

به گفته وی باید مطالعات لازم در خصوص نرخ فرونشست در محدوده‌های فرودگاه اصفهان، مناطق احداث مسکن مهر و راه‌ها و آثار تاریخی استان انجام شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: ادارات کل راه و شهرسازی و بنیاد مسکن مسوول و متولی مسکن مهر هستند و به این دستگاه‌ها اعلام شده است که باید ارزیابی خطر در این زمینه انجام را دهند.

وی با بیان اینکه بر اساس قانون مدیریت بحران، دستگاه‌های مسوول و متولی باید تاسیسات و سامانه‌های خود را در برابر خطرات تاب آور کنند اظهار داشت: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هم باید با همکاری دانشگاه اصفهان و سازمان زمین شناسی طرح ارزیابی خطر را در مورد ابنیه و پل‌های تاریخی انجام دهند و موظف به نصب "جی پی اس" در آنهاست.

وی اضافه کرد: فرودگاه اصفهان هم موظف شده که مطالعات لازم را در این زمینه انجام دهد و ارزیابی خطر را در این محدوده انجام دهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار